Спортът е индустрия за милиарди. Но Игрите съсипаха туризма на Париж
Не само туристите – местните жители умишлено избягват Париж това лято, опровергавайки прогнозите за сигурен бум в сектора на пътуванията
„Не идвайте на Летните игри“ – парижани дадоха този съвет на туристите много преди духът на Олимпиадата да завладее френската столица.
И въпреки безспорният факт, че спортният туризъм е огромен сектор с печалби за милиарди, оказва се, че високите цени на хотелските стаи, наемите на жилища и скъпите билети за събитието действително са отблъснали чуждестранните посетители, пише в анализ CNBC.
Не само туристите – местните жители умишлено избягват Париж това лято, опровергавайки прогнозите за сигурен бум в сектора на пътуванията.
„Погрешно схващане е, че градовете домакини са преживяват експлозия от посетители по време на Олимпийските игри“, казва Джон Грант, главен анализатор в компанията за авиационно разузнаване OAG.
„Феноменът на Олимпийските игри е, че местният пазар не пътува. Освен това, обикновените пътници просто спират и си остават у дома“.
Когато Лондон, Атина и Атланта бяха домакини на Летните олимпийски игри, броят на посетителите през лятото спадна. „Никога не се постига това, което се очаква“, допълва пред CNBC Грант.
Големи загуби на ключови авиокомпании
AirFrance-KLM обяви, че очаква спад в приходите си за третото тримесечие в размер на 150-170 млн. евро поради слабото търсене на посещения в Париж това лято.
Air France обяви на 1 юли обяви, че трафикът от и до Париж изостава спрямо другите големи европейски градове. Интересът не само е намалял, но и „международните пазари показват значително избягване на Париж“, заяви компанията.
По подобен начин Delta Air Lines също прогнозира голям удар - до 100 млн. долара в приходите, заради спада в броя на пътуванията до Франция като пряк резултат от Летните олимпийски игри.
„Освен ако не са за Олимпийските игри, хората няма да ходят в Париж“, заяви главният изпълнителен директор Ед Бастиан пред CNBC.
Нищо от това не е изненада, казва Грант.
Нито една от двете авиокомпании не е увеличила значително капацитета си - Air France с 5%, а Delta с нито един – в сравнение с август миналата година. Според него загубите са свързани по-скоро с ценообразуването на тарифите.
„Те се опитваха да продават на по-висока цена, отколкото би могло да се поддържа от пазарното търсене“, смята той и допълва, че в крайна сметка авиокомпаниите са намалили цените, за да получат приходи.
В барометъра си през юни Съветът по туризъм на Париж прогнозира спад на международните пристигания по въздух на всички пазари в периода преди Олимпийските игри – с 8% през юни и с близо 15% през юли в сравнение с миналата година.
Бордът по туризъм очаква 11% увеличение на пристиганията по време на Игрите, стимулирано от посетителите от Европа (+24%) и Северна Америка (+15%), но компенсирано от резкия спад на пристиганията от Близкия изток (-42%) и Океания (-30%).
Празни Airbnb апартаменти и непродадени билети
Хотелите също усещат негативните последици от забавянето на летния сезон в Париж, като според Съвета по туризъм в началото на юли заетостта се очаква да спадне до 60%, което е с около 10% по-малко в сравнение с 2023 г.
Подобно на авиокомпаниите, много хотели повишиха цените, за да се възползват от туристическия подем, но след пролетния сезон на слаби резервации ги намалиха.
Въпреки това средните цени са се повишили с близо 70% през юли тази година - от 202 евро миналата година до 342 евро през олимпийския период, съобщиха от туристическия борд на Париж.
Оценките на уебсайта за сравняване на цените на пътуванията Trivago показват, че цените са скочили още повече - с 85% на годишна база в Париж и със 131% в Лил, който е домакин на състезанията по баскетбол и хандбал.
Домакините на Airbnb също намаляват цените - някои с над 50%. Таванско помещение с две спални в близост до Нотр Дам намали цената на нощувката си от 1407 долара на 683 долара през първата седмица на Игрите, което е по-ниско от цената на нощувката през есента.
Airbnb съобщи, че това лято броят на обявите в Париж е достигнал исторически максимум, тъй като предприемчивите парижани са се възползвали от възможността едновременно да избягат от тълпите и да спечелят от склонността на спортните туристи да харчат.
Airbnb заяви пред CNBC, че десетки хиляди хора в градовете домакини са отворили домовете си за първи път.
Но компанията отказа да съобщи броя на обявите, които са останали нерезервирани по време на Игрите, като вместо това заяви: „Олимпийските игри в Париж през 2024 г. ще бъдат най-голямото събитие за домакинство в историята на Airbnb, като повече гости ще отседнат в местни домове на нашата платформа, отколкото по време на което и да е събитие, когато и да е било преди.“
От Airbnb допълват, че „местният интерес“ за престой по време на Игрите никога не е бил по-висок, отколкото в седмиците, предшестващи Игрите в Париж.
„Олимпийските игри са твърде мащабни“
Пътуващите в последния момент все още могат да си купят билети за Игрите в Париж. Според анализ на FT, все повече билети се предлагат на постоянно растящия пазар за препродажба, където пренасищането със скъпи билети привлича малко купувачи.
В епоха, в която властват „спортният туризъм“ и пътуванията, ориентирани към събития и преживявания, може да изглежда изненадващо, че върхът на световните състезания - в които най-добрите спортисти се състезават в един от най-популярните градове, не е довел до по-голям ръст на пътуванията.
Но не и за Грант.
„Олимпийските игри са твърде мащабни. Това не е специфично събитие. Имат златен медал по тенис, но това не е Уимбълдън“.
Освен това има твърде много събития, допълва той.
„Не може да се каже, че не са качествени, защото са, но просто са твърде общи“.