Светът e Олимпиада – снощи всички погледи бяха впечени в грандиозното откриване на Олимпийските игри в Париж.

Събитието беше определено като невиждано, дръзко, епично и предизвика възторг сред милиони хора по цял свят.

Отговаряйки на мотото "Широко отворени игри", за първи път церемонията не се проведе на затворен стадион, а на открито - по протежение на 6-километров участък от река Сена в сърцето на френската столица, пред погледите на внушителните 300 000 зрители.

Около 10 000 спортисти, рекордните 8,6 милиона продадени билета и милиарди телевизионни зрители пред екраните по цял свят – това е малка част от официалната статистика до момента.

Лятното събитие, което привлича огромни тълпи и най-добрите спортисти в света само веднъж на четири години, винаги струва изключително скъпо на града домакин, а в Париж то се провежда за първи път от 100 години.

Според проучване на Оксфордския университет от 60-те години на миналия век всеки град, който е бил домакин на Олимпийски игри, е надхвърлил първоначалния бюджет със значителна сума.

Но този път историята може би ще бъде различна, пише CNBC.

Тайната за икономичен бюджет

Разходите за Игрите в Париж през 2024 г. се очаква да възлязат на по-малко от 10 млрд. долара - само около 25% над първоначалния бюджет, според доклад на S&P Global Ratings.

За сравнение, Игрите през 2016 г. в Рио де Жанейро и тези през 2020 г. в Токио се отклоняват от първоначалните си бюджети съответно с над 350% и 280%, се казва в доклада.

Основното предимство на Франция може да се обобщи с две думи: съществуваща инфраструктура.

Според доклада на S&P Global Ratings около 95% от обектите, предвидени за използване на Олимпийските игри в Париж, са съществували преди столицата да спечели кандидатурата за домакинство.

Само три са построени впоследствие: олимпийското село на стойност 1,6 млрд. долара, центърът за водни спортове на стойност 190 млн. долара и залата за гимнастика и бадминтон на стойност 150 млн. долара.

Златен медал преди началото

Олимпийските игри в Париж вече спечелиха златен медал, още преди да започнат, с 8,6 милиона продадени билета - рекорд за всички игри до момента.

„Този рекорд се държеше от Игрите в Атланта през 1996 г. с 8,3 млн. билета, но ние вече надминахме този брой“, заяви пред AFP организаторът на Игрите през 2024 г. Тони Естанге. „Имаме 8,6 милиона билета за Олимпийските игри и над един милион за Параолимпийските игри“, съобщи той.

Unsplash | Птичи поглед от Айфеловата кула към строящия се олимпийски стадион по време на заснемането

Организаторите от Париж прогнозират, че общият брой ще нарасне до 10 млн. за спортната феерия от 26 юли до 11 август и до 3,4 млн. за Параолимпийските игри, които ще се проведат между 28 август и 8 септември.

„Добрата новина е, че в този последен етап предоставяме голям брой билети за много спортове“, допълва още Естанге.

Настаняване на ултрабогати

Париж разполага със солиден брой луксозни петзвездни места за настаняване, допълва CNBC.

В хотел Plaza Athénée една нощувка в разгара на сезона може да струва около 44 000 долара, а престоят в императорския апартамент в хотел Ritz Paris може да струва невероятните 70 000 долара на вечер.

Hôtel de Crillon, дворец от XVIII в., превърнат в луксозен хотел през 1909 г., е бил домакин на множество знаменитости, кралски особи и държавни глави. Неговите Les Grands Appartements се простират на над 335 кв. м и включват два големи апартамента, проектирани от Карл Лагерфелд.

За да си починете от града, помислете за Chateau de Villette, имение от края на XVII в., което се намира на 40 минути с кола от Париж. Известен като „Малкит Версай“, замъкът може да се похвали с неокласическа фасада. Седмичен престой струва близо 270 000 долара.

Франция, родината на пътеводителя „Мишлен“, не страда ит недостиг на луксозни ресторанти - 630 ресторанта със звезди в цялата страна, включително девет в Париж с три звезди „Мишлен“.

В Le Cinq в парижкия хотел Four Seasons Hotel George V се предлагат ястия на наградения шеф-готвач Кристиан Льо Сквер и вино от изба, която може да побере 50 000 бутилки.

Други забележителни възможности включват ресторант Kei, който съчетава японска и западна кухня, и Epicure в Le Bristol Paris, който предлага изискани класически френски ястия.

Посетителите могат да плават по река Сена с частни яхти от висок клас или да се насладят на частен шопинг в Samaritaine - един от най-старите универсални магазини в града, който сега е собственост на LVMH.

Игрите в Париж и променящият се пейзаж на спортните вериги за доставки

Олимпийските и Параолимпийските игри в Париж представляват връхната точка на четиригодишен цикъл на популяризиране на спорта.

Общият спад в световната търговия със спортни стоки предполага, че е необходим нов цикъл на вдъхновение за спортни и фитнес дейности. От пика от 20,97 млрд. долара през 2021 г. вносът на спортни продукти в САЩ е спаднал до 14,85 млрд. долара през 2023 г., се допълва в доклада на S&P Global Ratings.

Доставките исторически са се увеличили в годините на Летните олимпийски игри, като между 1992 г. (Барселона) и 2021 г. (Токио) са нараснали средно с 11% на годишна база, докато в неолимпийските години са се увеличили средно само с 3%.

Въпреки това разликата в резултатите е много по-близка, като се изключи Токио и периодът след него, поради изкривяващия ефект на потребителските разходи от времето на пандемията.

Досега през 2024 г. вносът от САЩ и ЕС е слаб, като през първото тримесечие доставките са намалели с 11,3% на годишна база, като слабото увеличение от 3,1% през април е последвано от спад от 2,9 % през май.

Вносът на спортни облекла в ЕС е скочил с 22,8% на годишна база през април, което може да отразява смесица от стоки за Олимпийските игри, както и приток на реплики на фланелки за футболното първенство Евро 2024.

Оборудване за триатлон

Най-широкият спектър от оборудване и най-издръжливите спортисти могат да бъдат намерени в състезанията по триатлон с плувни принадлежности, включително неопренови костюми, специални трикотажни костюми, велосипеди и аксесоари и обувки за бягане от висок клас.

При банските костюми в по-широк план има признаци на спад, като общият внос на всички видове бански костюми в САЩ и ЕС е намалял с 9,4 % на годишна база през първите пет месеца на 2024 г.

Доставките на велосипеди намаляват, като спадът е двуцифрен както за ЕС, така и за САЩ заедно, поради по-слабото търсене, свързано с бума след пандемията и повишените лихвени проценти за тези, които могат да бъдат скъпи продукти.

Последният етап от олимпийския триатлон, 10-километровото бягане, се възползва от технологичните постижения, които се наблюдават в сектора на бягането в по-широк план, включително появата на нови марки.

Географски предизвикателства

Повечето от големите производители на марки, ориентирани към спортове за бягане, имат значителни доставки от Виетнам, като има признаци за възстановяване през второто тримесечие на 2024 г.

Виетнам започна да доминира в производството на спортни обувки, като през първите пет месеца на 2024 г. на него се падат 62,4% от вноса, в сравнение с 54,9% през същия период на 2022 г. Тези печалби са за сметка на доставките от континентален Китай и Индонезия.

Делът на ЕС е нараснал от 24,2% на 29,1%, като увеличението при облеклата, обувките и оборудването може да отразява преместването на производството в Източна Европа и нарастващото значение на марките от висок клас, при които разходите за труд са по-малко определящ фактор.

Особен е случая с Бангладеш, където неотдавнашните студентски стачки могат да направят страната по-малко желана за бъдещи решения за снабдяване. Пренасочването може също така да предостави нови възможности на регионалните центрове да диверсифицират износа, например от Мароко към Северна Америка или от Мексико към Европа.

И все пак, разходите за труд и тарифните рискове ще трябва да се имат предвид при избора за следващите олимпийски линии за облекло, допълват авторите на доклада.