Ръководител на проект или проджект мениджър, каквото е англоезичното название у нас, е професията с най-висок риск от прегаряне, показват последните проучвания на LinkedIn, обхващащи над 16 000 професионалисти в САЩ в периода март-юни.

Четирима от всеки десет американци съобщават, че се чувстват претоварени и свръхстресирани на работното си място, установява корпоративната социална платформа.

Този процент е още по-висок при ръководителите на проекти, като зашеметяващите 50% от специалистите в тази област казват, че се чувстват в състояние на бърнаут, подчертава CNBC.

От другата страна на спектъра, една трета от работещите на длъжности в сферата на консултациите, недвижимите имоти и бизнес развитието се чувстват стресирани и изчерпани, което предполага, че тези професии са най-малко податливи на прегаряне, съобщава LinkedIn.

Ето кои са професионалните сфери с най-висок процент на прегаряне сред служителите:

• Управление на програми и проекти

• Здравеопазване

• Обществени и социални услуги

• Контрол на качеството

• Образование

Бърнаутът основно се дължи на дългия работен ден и голямото натоварване, казва Канди Уинс, директор на магистърската програма по медицинско образование в Университета на Пенсилвания.

За книгата си Burnout Immunity тя е интервюирала стотици служители в среда с висок стрес, включително болнични служители, ръководители на проекти и бизнесмени.

Ръководителите на проекти отговарят за планирането, организирането и управлението на изпълнението на даден проект, като гарантират, че той е завършен навреме и в рамките на бюджета.

Такива проекти могат да варират от построяването на града до провеждането на маркетингова кампания. Тази работа често изисква многозадачност, строги крайни срокове и ролята на „посредник“ между служителите и клиентите, което може да доведе до прегаряне, обяснява Уинс. Фактът, че ръководителите на проекти са и една от най-търсените длъжности, за които компаниите активно набират персонал, е повод за безпокойство, допълва Уинс.

Компаниите от всички видове отрасли набират проджект мениджъри, за да са в крак с технологичния напредък и да се адаптират към продължителните ефекти от пандемията, допълва Лидия Логан, вицепрезидент на IBM за глобално образование и развитие на работната сила.

Институтът за управление на проекти предвижда, че до 2030 г. работодателите ще се нуждаят от 25 милиона души на позиции, свързани с управлението на проекти, което означава, че всяка година трябва да навлизат около два милиона души в тази област, само за да се отговори на търсенето.

„Работя с много ръководители на проекти и най-често срещаното притеснение, което чувам, е, че те о нямат адекватна подкрепа или признание, които да отговарят на променящите се изисквания, с които се сблъскват“, казва Уинс. „Това несъответствие е основният им фактор за прегаряне.“

Други сфери, при които се наблюдава по-висок процент на бърнаут – здравеопазване, образование, обществени и социални услуги, са с високо ниво на стрес и предлагат на служителите ограничен контрол върху резултатите от работата им, посочва Уинс. „Това са емоционално натоварващи професии“, обяснява тя.

Една от възможностите да оцените правилно риска от бърнаут преди да прецените дали дадена длъжност съответства на вашата личност и темперамент, е да се свържете с настоящи или бивши служители, за да се запознаете от първа ръка с работната среда и култура.

Екстровертите например може да не се справят добре с роля с минимално социално взаимодействие, казва Уинс. Интервютата също така са добра възможност да зададете въпроси за нивото на подкрепа на персонала, добавя тя.

За трудни длъжности, при които рискът от бърнаут е по-висок, Уинс предлага да попитате за ресурсите, до които служителите имат за подпомагане на благосъстоянието си – те могат да бъдат под формата на подкрепа от страна на мениджъра, гъвкаво планиране на графика, обезщетения за психично здраве и други подобни.