Глобалното внимание към генеративния изкуствен интелект е съсредоточено върху големи американски компании като OpenAI, Google и Meta. Но редица китайските гиганти - от Alibaba до Tencent - стартираха свои собствени модели през последните 18 месеца, за да се възползват от шума около технологията.

Амбициите на Китай да се превърне в световен лидер в областта на изкуствения интелект добавят още един пласт към технологичната битка на страната със САЩ – Пекин се разглежда като догонващ играч, но надпреварата се разгаря.

GenAI включва приложения като ChatGPT на OpenAI, което има способността да генерира текст, изображения и дори видео въз основа на потребителски подкани. Тези платформи се захранват от големи модели на AI, които, на свой ред, се обучават на огромни количества данни, като например Gemini на Google.

Китайските технологични гиганти трябваше да действат внимателно при пускането на своите технологии, тъй като в Китай има строги изисквания за моделите на AI и тяхното използване.

CNBC публикува списък с някои от големите китайски AI модели, разработени от някои от водещите технологични компании в страната.

Baidu: ERNIE

Baidu, една от най-големите китайски интернет компании, беше сред първите в страната, които пуснаха генеративни приложения за AI. Нейният модел захранва Ernie Bot, чатбот с изкуствен интелект, който е проектиран да се конкурира с ChatGPT на OpenAI и който според китайската компания има 300 милиона потребители.

Преди версията Turbo на модела Baidu заяви, че последната му версия - Ernie 4.0 - има възможности, равни на тези на OpenAI GPT-4. Според компанията основополагащият модел може да разбира и да разсъждава.

Подобно на други компании, Baidu продава достъпа до своя модел чрез своето подразделение за облачни изчисления.

Alibaba: Tongyi Qianwen

Миналата година Alibaba пусна на пазара своя набор от базови модели - Tongyi Qianwen, известен като Qwen. Компанията е разработила различни версии, които могат да изпълняват различни задачи.

Например, един модел е насочен към създаване на съдържание или решаване на математически задачи. Друг може да разбира входни данни, базирани на аудио, и да дава текстови отговори.

Някои от версиите на моделите Qwen са с отворен код, което означава, че могат да се изтеглят свободно, с някои ограничения, и да се използват от разработчиците.

През май Alibaba съобщи, че моделите Qwen са били внедрени от над 90 000 корпоративни потребители.

Tencent: Hunyuan

Миналата година Tencent пусна свой собствен основен модел, наречен Hunyuan. Компаниите могат да получат достъп до неговите възможности чрез бизнеса ѝ с облачни изчисления.

Tencent обяви, че Hunyuan има засилени способности за обработка на китайски език и „напреднали“ логически разсъждения. Моделът може да поддържа различни функции, включително създаване на изображения и разпознаване на текст.

Tencent позиционира модела като такъв, който може да се използва от компании в различни отрасли - от игри до социални медии и платформи за електронна търговия.

Tencent управлява най-голямото приложение за съобщения в Китай - WeChat. Тази година компанията пусна чатбот с изкуствен интелект, базиран на модела Hunyuan. Познат като Yuanbao, той може да извлича информация и съдържание от WeChat, което го различава от конкурентните модели.

Huawei: Pangu

Huawei е предприела малко по-различен подход от този на съперниците си със своите модели с изкуствен интелект Pangu. Тя е създала редица модели, насочени към клиенти от конкретни отрасли, включително правителство, финанси, производство, минно дело и метеорология.

Компанията обяви, че нейният метеорологичен модел Pangu може да предвиди траекторията на тайфун за 10 дни за около 10 секунди, вместо за четири до пет часа, както беше преди.

Тези модели, продавани чрез облачното подразделение на Huawei, могат да поддържат и генеративни функции, като например възможност за генериране на код и виртуални човешки аватари.

ByteDance: Doubao

Собственикът на TikTok ByteDance пусна модел с изкуствен интелект тази година, отбелязвайки късно влизане в надпреварата с конкуренти като Baidu и Alibaba. Компанията обаче пусна своя модел на много по-ниска цена от конкурентите си.

Моделът Doubao може да генерира гласове, както и код за разработчици, наред с други възможности.