Намаляването на цените на определени продукти е стратегия, която търговците използват масово. Прилагането ѝ обаче е свързано с много неясноти и трудни решения. Бизнесът е длъжен да се съобразява с различни фактори, сред които задължително е търсенето. Но има един, на пръв поглед неочакван, който може сериозно да повлияе на печалбите от продукти на промоция – времето.

Големите търговски вериги в САЩ все по-често съгласуват обявяването на промоциите си със синоптичната прогноза. По този начин мениджърите им се опитват да притъпят въздействието на една от най-непредсказуемите променливи в търговията.

Всъщност този въпрос става все по-важен от организационна гледна точка. Например при продажбата на сезонни артикули като пуловери търговецът трябва да знае кога се очаква застудяване.

Затова вериги като американския гигант Walmart планират пускането на продуктите си със софутер, базиран на изкуствен интелект, както и анализи на атмосферните условия. Така се взима решение кога на щандовете да се появят слънцезащитни продукт с намалени цени. Тази година например Walmart ги пусна няколко седмици по-рано от обичайното. И това не е случайно.

„Метеорологичните данни сочеха, че есента ще бъде по-дъждовна от обикновено. И това бе факторът за вземане на решение. Преди няколко години нямаше да е така“, казва пред Reuters Кърби Дойл, бивш съветник по продажбите на козметика в Walmart.

По думите ѝ преди години метеорологичните прогнози са се ползвали предимно от висшия мениджмънт за „планиране на високо ниво. След това обаче тази информация станала все по-важна и за служителите на средно управленско ниво.

„Сега ги ползваме и при организацията на промоции преди да е започнал сезонът, както и по време на целия сезон“, казва тя.

Във вече оформилата се пазарна ниша има водещи консултантски фирми като немската Meteonomiqs и американските Planalytics и Weather Trends International, които предлагат точно такива услуги. Всички те обработват огромни количества данни чрез модерни технологии, за да дадат точна прогноза.

А такава информация се търси все по-често. Особено заради променящия се климат.

Наскоро американската асоциация на търговците на дребно, чийто председател е Walmart, публикува доклад с данни от Planalytics и препоръча на членовете си да следят с по-голямо внимание прогнозата за времето. Очаква се скоро да се появи и софтуер за определяне на цените, който отчита и данните на метеоролозите.

„Времето е нещо, което не можете да контролирате. Но можете да разчитате на данните, да анализирате и да контролирате цените. Това е напълно възможно“, казва Райън Орабън от консултантската фирма BearingPoint.

Истината е, че времето наистина може да вгорчи живота на търговците. По време на сбирка за обсъждане на резултатите от третото тримесечие Хал Лоутън, изпълнителен директор на веригата за селскостопанско оборудване Tractor Supply, заявява:

„Трябва да захладнее, за да се представим добре в четвъртото тримесечие“.

Поводът за репликата – необичайно високите за октомври температури. Част от продуктите на Tractor Supply са пелети за отопление, както и връхни дрехи, така че е обяснимо защо такава компания се надява на захлаждане.

„Метеорологичните анализи могат да помогнат на компании като Tractor Supply да решат дали да пуснат промоции на стоките си през зимата. Ако този ноември е по-студен от предишния, както се очаква, по-ниски цени сега биха били грешка“, казва директорът на Planalytics Фред Фокс.

Съобразяването с времето вероятно трябва да се смята за интуитивно действие, но някои хора на високи позиции в бизнеса сякаш продължават да не го разбират. През лятото финансовият директор на компанията за кожени изделия Lowe Брандън Синк оправда лошите продажби от пролетта с ниските температури през май.

„Но това не е вярно. Май беше влажен, но не и студен. Всъщност беше най-топлият през последните 40 години. Оправдание, което не се основава на факти“, казва Бил Кърк, основател на Weather Trends, която прави прогнози за компании като Target и Gap.

Според данните на щатската агенция за наблюдение на океаните и атмосферата в днешно време на всеки три седмици в САЩ се случва бедствие, което причинява щети за над 1 млрд. долара. През 80-те години на миналия век такива събития е имало веднъж на тримесечие.

Planalytics, която е сред водещите компанни в бранша, твърди, че от следващата година ще започне да дава на клиентите си два пъти повече данни за метеорологични анализи. Обемът на информацията се е увеличил девет пъти само за последните пет години.

„Търговците обикновено се интересуват как времето влияе на пешеходния трафик, а от там – и на продажбите. Но въздействието на метеорологичните условия може да е много по-сериозно“, казва Щефан Борнеман, ръководител на компанията за прогнози Meteonomiqs.

Според Кърк има пряка връзка между продажбите и времето. Например тези на одеяла се увеличават с 7% при всяко спадане на температурата с един градус, а при кафето (Starbucks) се отчита ръст от 2% с всеки градус затопляне.

Кърк твърди, че са отминали дните, в които търговците са можели да обяснят лошите си резултати с времето. В наши дни това звучи като оправдание, а инвеститорите мразят извиненията.

„Това е все едно да кажете, че не можете да контролирате бизнеса си“, казва той.