Как да бъдете голямата звезда в малките разговори: 11 прости съвета
Не се опитвайте да звучите прекалено остроумно или дълбокомислено, но направете стандартните въпроси по-интересни, не прекъсвайте и отдайте цялото внимание на събеседника си
Всички сме попадали в неудобни ситуации, в които казваме грешното нещо – било то на работна среща, или в приятелска компания. Малките разговори често изглеждат безобидни, но всъщност са изключително важни за изграждането на връзки, както в личен, така и в професионален план.
Експерти, интервюирани от CNBC Make It, споделят най-добрите съвети за това как да водим успешни разговори, какви въпроси да задаваме и от кои грешки да бягаме.
Ето 12 лесни начина да подобрите своите умения за водене на малки разговори:
1. Не се опитвайте да звучите прекалено остроумно или дълбокомислено
Дълготрайните връзки често започват с обикновени забележки, казва Джон Боу, експерт по комуникации.
Не се опитвайте да впечатлявате със сложни мисли. Вместо това направете проста забележка за обстановката например. Попитайте и събеседниците си какво мислят за мястото.
„Може тези въпроси да не ви донесат Нобелова награда, но те поне не са фалшиви,“ казва Боу. „Важно е да започнете разговора. Дори думите ви да не са блестящи, това не е от значение.“
2. Направете стандартните въпроси по-интересни
Не е нужно въпросите ви да са скучни, за да играете на сигурно. С малка промяна можете да ги направите по-интересни, казва Николас Епли, психолог от Университета в Чикаго.
Ето няколко примера:
Вместо „Омъжена ли сте?“ – „Разкажете ми за семейството си.“
Вместо „Имате ли някакво хоби?“ – „Ако можехте да научите нещо ново, какво би било?“
Вместо „Къде учихте?“ – „Какъв съвет бихте дали на един ученик?“
Вместо „Откъде сте?“ – „Кое е най-хубавото нещо на мястото, където сте израснали?“
3. Съсредоточете се върху човека срещу вас
Често сме твърде заети с вътрешни мисли като „Как изглеждам в очите на другите?“ или „Харесва ли ме този човек?“ Това ви разсейва от същността на разговора, предупреждава Боу.
„Когато сте привлекли вниманието на някого, отдайте му своето“, казва той. „Слушайте внимателно какво ви казва и се опитайте да разберете защо ви го казва.“
4. Използвайте „подкрепящи отговори“
Добрите събеседници умеят да показват интерес към това, което другият казва.
Мат Абрахамс, експерт по комуникации от Станфордския университет, нарича това „подкрепящи отговори“.
Когато някой споделя история, вместо да пренасочите разговора към себе си, задайте въпроси, които показват, че искате да чуете повече.
Например, ако колега разказва за досаден съквартирант, „подкрепящ отговор“ би бил: „Как се запознахте със съквартиранта?“; „От колко време живеете заедно?“
5. Кимайте повече
Емоционалната интелигентност е ключова за успешния разговор, казва Абрахамс. Част от високата емоционална интелигентност е умението да използвате езика на тялото.
„Хората с висока емоционална интелигентност са по-отворени в стойката си и кимат повече,“ казва той.
Кимването показва, че сте ангажирани и активно слушате събеседника си.
6. Отразявайте енергията на събеседника
Хората с висока емоционална интелигентност също умеят да усещат „вибрацията“ на разговора и да я отразяват. Тази техника, наречена „огледално поведение“, е особено полезна в малките разговори.
Обърнете внимание на тона и изражението на събеседника. Ако човекът говори ентусиазирано за деня си, отговорете му с подобна енергия.
7. Валидирайте събеседника
Малките разговори не са момент за остри истини. Дори да не се съгласявате напълно, покажете, че слушате и цените мнението на другия.
Можете да го направите, като задавате повече въпроси за тяхната история и използвате малки утвърдителни реплики като „мм-хм“ или „разбирам“.
8. Избягвайте спорни теми
Малките разговори не са подходящият момент да се решават световни проблеми. Теми като аборти, забранени книги или ваксини обикновено са табу и е по-добре да се избягват.
„Ако разговорът по-късно естествено премине към подобни теми, чудесно", казва Джон Боу. „Но в началото е добре да се придържате към нещо просто и близко до настоящата обстановка.“
9. Подгответе си въпроси предварително
Журналистката СюЧин Пак, която е интервюирала звезди като Бритни Спиърс и Опра, споделя, че рядко остава без думи. Когато това се случи, тя разчита на своя коз: предварително подготвени въпроси.
„Винаги имайте няколко въпроса в ръкава си, които да са подходящи за всеки“, казва тя.
10. Поискайте съвет
Искането на съвет е лесен начин да направите комплимент, без да го изказвате директно. Изследвания на Харвард и Университета на Пенсилвания показват, че хората харесват повече тези, които искат съвет от тях.
11. Не прекъсвайте разговора
Не се включвайте рязко в нечий разговор, съветва Джон Боу. Ако някой разказва история, изчакайте да настъпи пауза, преди да се включите.
„Изчакайте затишието“, казва Боу. „Когато получите вниманието на някого, идеално невербален знак, това е вашият момент.“
И още един съвет от Боу: „Когато говорите с някого, наистина говорете с него. Не гледайте пода, не се оглеждайте за други хора и определено не проверявайте телефона си. Присъствайте в момента и отдайте цялото си внимание.“