Пътят на един предприемач много прилича на духовно пътешествие, изпълнено с трудности, но водещо към голямата цел, смята изпълнителният директор на Y Combinator Гари Тан. Затова той нарича основателите на технологични компании „бодхисатви“. В будизма бодхисатва се превежда като същество на просветлението и означава „героично-мислещ човек (сатва) за просветление (бодхи).

В Силициевата долина често се използва митичен и духовен език, но думите на Тан поставят интересен въпроси: Използват ли лидерите в технологиите духовни концепции, за да повишат продуктивността? Създаването на бизнес наистина ли може да бъде форма на духовно израстване?

Редакторите на Fast Company анализират стотици интервюта със стартъп основатели и множество научни статии и откриват, че създаването на компания наистина напомня на духовна практика.

Този процес преминава през три основни етапа:

Лична трансформация: Основателите често се сблъскват със себе си, преоткриват истинската си същност и лекуват стари емоционални рани.

Социално и екологично помирение: Много предприемачи се мотивират от стремежа да решат проблеми на социалната несправедливост или устойчивостта.

Духовна връзка: Някои намират вдъхновение в по-дълбока връзка с Бога или нещо по-висше.

Изненадващо е, че тези духовни измерения често водят и до реални бизнес успехи.

Близо 40% от предприемачите виждат бизнеса си като израз на своята истинска същност. Например Тристан Уокър, основател на Walker & Co., споделя, че е имал множество идеи за стартъпи, но се е чувствал "автентично и подготвен" след като решава да създаде своята марка за продукти за лична грижа за цветнокожи мъже.

Подобно на него много други предприемачи избират идеи, които отразяват тяхната уникална мисия. Интересното е, че тези, които се движат от смисъл, често привличат повече финансови ресурси.

Това показва, че съответствието между личната мисия и бизнес идеята може да бъде не само въпрос на вътрешно удовлетворение, но и стратегическо предимство.

Стартирането на бизнес може да се окаже и начин за преодоляване на травми от миналото. Уитни Уолф Хърд, основателката на Bumble, споделя, че компанията ѝ е помогнала да се "спаси" след публичен конфликт с бившия си съдружник.

Изследвания също показват, че жени, преживели домашно насилие, намират изцеление чрез предприемачество. Създаването на компания често помага на основателите да обработят и преодолеят болезнени преживявания, като им дава възможност да възстановят своята идентичност.

Така предприемачеството се превръща в път към личностна трансформация – процес, който носи както вътрешно израстване, така и реални бизнес успехи.

Предприемачеството като сила за промяна

Както религиозните традиции и духовните практики вдъхновяват хората да трансформират взаимоотношенията си със света, така и много предприемачи създават компании, които променят обществото и природата към по-добро.

Те влагат усилия за справяне с неравенствата и устойчивостта, като съчетават бизнес успеха с положително въздействие върху света.

Основатели като Блейк Майкоски (TOMS Shoes) и Дейвис Смит (Cotopaxi) изграждат бизнеси, които адресират социални проблеми и интегрират благотворителност в своите модели.

За тези компании, ориентирани към доброто, успехът е тясно свързан с тяхното въздействие върху обществото. Резултатът? По-голям ръст и интерес от страна на инвеститорите.

Много предприемачи се стремят да възстановят хармонията между човека и природата. Основателите на Impossible Meat (Патрик Браун), S’well (Сара Каус) и Rivian (Р. Дж. Скериндж) създават компании, които предлагат продукти за по-устойчиво бъдеще.

Техните иновации помагат на хората да намалят вредното си въздействие върху планетата и да живеят по-екосъобразно.

Търсенето на съвместимост между личните ценности и тези на компаниите, които подкрепяме, се увеличава. Потребители и служители искат повече прозрачност и устойчивост, а това води до растяща популярност и пазарен успех на подобни инициативи.

Божествена хармония: Предприемачеството като духовно преживяване

Несигурността и рисковете, свързани с предприемачеството, често карат основателите да търсят духовна подкрепа и смисъл в сили извън техния контрол.

Независимо дали става въпрос за вяра в Бог, Божественото, или нещо по-голямо, предприемачите намират начин да се свържат с тези сили, за да преодолеят предизвикателствата.

Някои предприемачи се обръщат към активни молитви към Бог. Основателката на Mielle Organics, Моник Родригес, се описва като „сътворец“ с Бог, а Деймънд Джон, основателят на Fubu, вижда своя успех като проява на „благодатта“ на Бог.

Проучвания показват, че предприемачите са по-склонни да се свързват лично с Божественото и да се молят по-често. Макар да няма доказателства, че вярата води до по-добри финансови резултати, тя помага на основателите да придават смисъл на своите преживявания и да преодоляват трудни моменти в бизнеса.

Основателят на Life is Good Company, Берт Джейкъбс, говори за нещо „много по-голямо от нас“, Джо Малоун (основателка на Jo Loves) вярва във „висша сила“, Норма Камали го нарича „Вселената“, а Влад Тенев от Robinhood се чуди дали не сме част от „симулация“.

Независимо какво име дават на тази сила, предприемачите често стават по-чувствителни към факторите извън техния контрол, които оформят съдбата им.

Духовната практика като стратегическо предимство

Стартирането на бизнес може и да не ви направи духовно извисени, но предприемачеството често напомня на духовна практика. То включва изпълнение на мисия, изцеление на емоционални рани, принос към света и по-дълбока връзка с Божественото.

Тази комбинация от личностна трансформация и бизнес подход води не само до вътрешно удовлетворение, но и до реални бизнес ползи.

Духовният елемент в предприемачеството може да предостави:

  • Ясна стратегическа посока, основана на смисъл и мисия.

  • Лоялност от клиенти, които се идентифицират с ценностите на бизнеса.

  • Ангажираност на служителите, привлечени от стойността на компанията отвъд печалбата.