Тенденциите, които дизайнерите чакат с нетърпение през 2025 г.
От вещи с емоция до брандове с ДНК и много, много блясък - такава ще бъде заобикалящата ни среда през новата година
Тенденциите са като сос за пица - всеки е с различно мнение за тях и винаги има някой, разстроен от ананаса.
Ето защо Fast Company се допита до мнението на осем водещи световни дизайнери, с помощта на които очертава тенденциите в дизайна през 2025 г., за които специалистите вече нямат търпение.
Разочаровани от „ананаса“ също няма да има, ако ги следвате.
Предмети с емоция
През 2025 г. ще станем свидетели на възход на изкуствения дизайн - движение, при което продуктите надхвърлят функционалността, за да се превърнат в дълбоко значими, емоционално резониращи предмети, обяснява Ти Чанг, промишлен дизайнер, съосновател и главен директор на Crave.
Тези творения размиват границите между изкуството и дизайна, съчетавайки красота, причудливост и полезност по начин, който радва и вдъхновява. Те не са просто вещи, които използваме, а такива, които ценим.
Тези предмети се изработват от артисти, творци и марки със силни творчески убеждения и съвестен подход към производството.
Произвеждат се чрез обмислени процеси, като се дава приоритет на качеството пред количеството. Подходът е в съответствие с нарастващите желания на потребителите за по-целенасочен начин на живот, който отхвърля евтините стоки за еднократна употреба в полза на продукти, изработени с уважение към околната среда и с грижа за благосъстоянието на потребителя.
Много лак и блясък
Частично съм пристрастна, защото сега лакирам много от моите предмети, но това просто добавя нещо смело и чувствено към дадена мебел или стая.
Светлината обича да се движи в пространството и боядисването на нещо с лак с висок гланц ѝ дава възможност да го прави, казва Бен Уилет, дизайнер, основател на Willet.
Разнообразие, равенство и приобщаване
Една от тенденциите, които много искам да видя да процъфтяват през 2025 г., е непрекъснатото приоритизиране на многообразието, равенството и приобщаването (DEI) като основен стълб на нашата професия. Усилията за създаване на по-равнопоставена и справедлива индустрия за проектиране не са инициативи; те са от съществено значение за оформянето на застроена среда.
Чрез засилване на недостатъчно представените гласове, насърчаване на разнообразните таланти и внедряване на практики, ориентирани към общността, можем да проектираме пространства, които зачитат културните разкази и издигат маргинализираните общности.
Тази работа не е свързана с поставяне на отметки - тя е свързана със създаването на трайни системи за промяна, които предизвикват неравнопоставеността и насърчават творчеството чрез колективна сила, казва Паскал Саблан, архитект и главен изпълнителен директор на студиото Adjaye Associates в Ню Йорк.
ДНК на марката
Тенденцията, която бихме желали да се запази, е компаниите и дизайнерите да използват данните като начин за създаване на ДНК на марката, която е напълно уникална, казва Джорджия Лупи, партньор в Pentagram.
Макар че през последните години наблюдаваме, че хората обръщат повече внимание на данните, в крайна сметка нашата надежда е, че всички ще осъзнаят, че данните са нещо повече от начин за измерване на въздействието.
Ако са проектирани, събрани и представени добре още от първия ден, данните могат да свържат хората с дадена тема или марка по-дълбоко, отколкото едно лого или шрифт сами по себе си.
Смятам, че всеки, който изгражда бранд през 2025 г., трябва да отдаде сериозно значение на дизайна на визуализация на данни и разказването на истории за данни в цялостната си бранд система, и очаквам с нетърпение да видя повече през следващите години, допълва тя.
Персонализация и изработка
Силно персонализираните типографски лога и шрифтове се завръщат и аз не мога да бъда по-развълнувана, казва Талия Котън, дизайнер, основател и творчески директор в Cotton Design.
Спомнете си за времето преди компютрите, когато всичко е старателно нарисувано на ръка и наистина уникално.
В последните години дизайнът клони към хомогенизиране и хората забелязват това, но персонализирането се възражда, допълва тя.
За първи път тази тенденция привлече вниманието ми през 2021 г. с Tudum на Porto Rocha и неотдавнашното ребрандиране на L'eggs, което беше толкова успешно.
Това е показател, че занаятите не са мъртви в нашата индустрия. Тя изисква толкова изтънчено усещане за типография, пространство и всичко останало, и е напомняне, че артистичността отличава страхотната работа.
Мисля, че тази тенденция е особено важна сега, защото с възхода на изкуствения интелект и автоматизацията, нещата, направени по поръчка и изработени от човека, имат по-голяма стойност (и колкото повече защитаваме тази стойност, толкова по-малко AI заплашва да я замени). Така че, нямам търпение да видя как това ще процъфти през 2025 г., допълва дизайнерът.
„Нормализирана устойчивост“
„Вярвам, че най-накрая сме преминали през фалшивата устойчивост, като например рециклирания бамбук.“
Все по-често виждам устойчивост, вградена в целия процес на изработка, преход към по-малко материали и по-малко точки на провал.
Това представлява отдалечаване от едноизмерния поглед върху материалите и преминаване към разбирането, че устойчивият дизайн се вплита във всеки етап от процеса. Това е нещо, което всички бихме искали да виждаме повече, казва Джо Дюсе, промишлен дизайнер, основател на Joe Doucet x Partners.
„Търпелива спешност“
Повишаването на биоразнообразието се превърна в ясно и критично решение за здравето на планетата, а регенериращите градове демонстрираха подобрения в ежедневието ни.
Този развиващ се подход и съзнание обаче възникнаха в период на политически дисбаланс и културни конфликти. В отговор на това трябва да възприемем практиката на „търпеливата спешност“, казва Шон Куин, директор по регенеративен дизайн, HOK.
Трябва да ангажираме както привържениците, така и скептиците, и да комуникираме по тези критични въпроси по начин, който да привлича нашите клиенти и общности в това вълнуващо пътуване, допълва експертът.
Като проектанти трябва да запазим фокуса и ангажимента да разработваме решения, които да свързват отново природните системи със застроената среда и да стимулират устойчив, енергийно независим и положителен за природата растеж.
Персонализация
Персонализацията е тенденцията, която се надяваме да продължи - пространства, които отразяват, което ви прави щастливи, умишлено проектирани и съобразени с мащаба.
Независимо дали стилът ви клони към приглушени тонове или смели цветове и шарки, има начин да реализирате визията си обмислено, така че домът ви да отговаря на начина, по който живеете и се събирате, казва Емили Шапиро, интериорен дизайнер и основател на TALD.