Европейските гласоподаватели ще се откажат от борбата с изменението на климата, ако богатите не помогнат за финансирането на разходите за екология.

Това заяви архитектът на амбициозната „Зелена сделка“ на ЕС Франс Тимерманс, който сега оглавява нидерландския алианс Green/Labour.

Според него, в обществото има „безпокойство“, защото от хората се иска да търсят екологични варианти за отопление и да купуват EV автомобили, докато се борят с нарастващите сметки за гориво и храна.

Бившият заместник-председател на Европейската комисия заяви, че първата вълна от държавни субсидии за слънчеви панели, електромобили и нови отоплителни системи е отишла при богатите, отбелязва Financial Times.

„Публичните средства отидоха при хора, които всъщност не се нуждаеха от тях“, заяви той.

Сега правителствата трябва да насочат помощта си към най-бедните, за да потиснат нарастващата подкрепа за „нечестните“ радикални десни партии, обещаващи прости решения, смята експертът.

„Зеленият преход ще бъде спрян от европейските гласоподаватели“, освен ако не съдържа елемент на солидарност и не е организиран като данъчната система, при която богатите плащат повече“, обяснява Тимерманс.

Според него, много от богатите хора, за които се предполага, че подкрепят „зелените“ политики, все още имат висок въглероден отпечатък и навици на потребление. За разлика от тях много по-бедни хора „намаляват въглеродния си отпечатък поради горчива необходимост, а не защото са възприели идеята“. Високата инфлация и цените на енергията са ги принудили да намалят потреблението си.

63-годишният Тимерманс, който ръководеше политиката на прехода в Брюксел с главоломна скорост в периода 2019-2023 г., заяви, че политиците трябва да продължат напред въпреки отпора срещу някои от мерките.

Той отхвърли молбите на автомобилната индустрия за повече време за преминаване към EV автомобили.

Някои лидери на ЕС, сред които канцлерът Олаф Шолц от Германия и премиерът на Италия Джорджа Мелони, призоваха за отпадане на глобите, които ще бъдат наложени тази година за неизпълнение на целите за намаляване на въглеродните емисии, тъй като индустрията вече съкращава работни места.

Производителите на автомобили в ЕС са изправени и пред ожесточената конкуренция на евтиния китайски внос на електромобили.

Тимерманс обаче заявява: „Автомобилната индустрия спа в продължение на 10 години, докато Китай и Корея изобретяваха електрическата мобилност, след което се оплакваха, че не могат да се конкурират, а после казаха: „Е, начинът да се конкурираме е да забавим прехода“. Китайците ще излязат на пазара.“

Той приема аргумента на автомобилната индустрия, че политиците не са осигурили достатъчно стимули или инфраструктура за електромобилите. „Но за това не са виновни законодателите, а националните правителства, които се бавят.“

Експертът обяснява, че ЕС трябва да последва САЩ и да предостави милиарди, за да помогне на индустрията и потребителите да се приспособят чрез нови съвместни заеми.

На европейската среща на върха през декември Шолц призова за общоевропейски стимули за закупуване на електрически автомобили, но блокира идеята за повече еврооблигации.

„Преминаваме през индустриална революция с 3 или 4 пъти по-висока скорост от предишните индустриални революции и поради това рискуваме повече сътресения, отколкото при предишните индустриални революции“, допълва Тимерманс.

Според него този тревожен темп на промяна е довел до възхода на популистките партии, които предлагат привидно прости решения. „Това е един и същ проблем в целия западен свят - перспективата, че децата ни ще бъдат по-добре от нас, изчезна. И тогава започваш да защитаваш това, което имаш.“

Тази „повишена несигурност“ изостря страха от мигрантите, категоричен е Тимерманс.

„Радикалната десница много умело се възползва от това чувство на личен, бих казал почти гневен, страх, за да каже: „Ще ви върнем в 50-те години на миналия век“. Това по същността си е нечестно политическо послание, защото ще доведе до разочарование“.

В Нидерландия алиансът Green/Labour зае второ място след крайнодясната Партия на свободата на Герт Вилдерс на изборите преди година. Ветеранът антиислямист сформира колеблива коалиция с три други десни групи.

Те обещаха да ограничат миграцията, да намалят разходите за образование и научни изследвания, и да разхлабят екологичните ограничения за земеделските производители. Но се затрудняват да прилагат политиките на фона на вътрешни различия, съпротива от страна на нидерландския Сенат и правни ограничения.

Тимерманс заяви, че нидерландското правителство е „без кормило“ и може да се разпадне по всяко време. Той би предпочел нови избори пред опитите за формиране на алтернативна коалиция.

„Трябва да се даде възможност на избирателите да изразят своята позиция.“, допълва Тимерманс.