В динамичния и често изтощаващ свят на бизнеса често не правим разликата между ангажиментите, които поемаме, и щастието, което изпитваме на работното място.

Американската психологическа асоциация (APA) определя щастието като „усещане за радост, удовлетворение и благополучие“. Ангажираността се свързва с удовлетворение в дългосрочен план, както и със стремеж към определена цел. Когато служителите се чувстват ангажирани на работното си място, те са по-продуктивни, по-полезни на колегите си и е по-вероятно да останат в компанията за дълго време.

Изследване, в което участват над 35 000 служители по целия свят, показва, че хората на възраст между 18 и 24 години са най-ангажираната възрастова група. Представителите на поколението Z са силно мотивирани да оспорват статуквото, както и да предлагат нови идеи за компанията, в която работят.

Техните предложения може би изглеждат като признак на недоволство за ръководителите, но всъщност това е начинът младите хора да се ангажират и да допринасят за развитието на компанията.

Често, изправени пред предизвикателства или уморени от рутината на работата, се изкушаваме да се съпротивляваме - да отлагаме трудните задачи и да се включваме в разговори и клюкарстване с колегите. Постоянното търсене на мимолетно щастие обаче едва ли ще доведе до трайно удовлетворение от работния процес.

Помислете за разговорите, които водите с хора, които имат повече опит от вас. Когато те ви говорят за „хубавите си дни“, дали разказват за времето, когато са мързелували и не са вършили нищо? Едва ли. Тези хора обикновено говорят как са преодолели препятствия, създали са ценни контакти или за най-големите си успехи - постижения, които са натрупани с упорит труд и постоянна ангажираност.

Хората също така са склонни да гледат позитивно на отминалите трудни моменти в работата си. Ежедневните предизвикателства, с които се сблъскваме, наистина могат да бъдат стресиращи, но с времето не им отдаваме толкова голямо значение, а това, което запомняме, са заслужените ни постижения, както и хората, които са ни подкрепяли по този път.

В свят, където границите между щастието и ангажираността на работното място често се размиват, поколението Z има шанса да поеме пълен контрол над професионалното си удовлетворение. Ето как:

Създайте си график и разпределете времето си, като се посветите изцяло на конкретна задача

Споделете кога точно е това време с колегите си, така ще избегнете разсейването и ще повишите отговорността си. Този подход ще ви помогне да постигнете състояние на пълна концентрация и висока продуктивност, което е ценно както за вас, така и за компанията.

Подкрепяйте колегите си

Проявете инициатива и предложете помощта си на колега в нужда, дори когато той не очаква от вас да направите това. Този жест помага да укрепите екипния дух, като води до по-добра работна атмосфера и повишена ангажираност.

Не пестете похвалите за добре свършена работа

Публичното признание е силна мотивация за мнозина. Отбелязвайте постиженията на колегите си, за да ги вдъхновите и да насърчите позитивното поведение. Важно е обаче да бъдете искрени и да не прекалявате с похвалите, за да не загубят те стойността си.

Споделяйте идеите си, но бъдете отворени и за гледната точка на другите

Хората от поколението Z са известни с новаторското си мислене и добрите си идеи. Не се колебайте да споделяте гледната си точка, но запомнете, че има и по-голяма картина, която все още не ви е ясна. Бъдете готови да се учите, да приемате обратна връзка и да се адаптирате към ситуацията.