„Наръчник за социален капитал“: Как се отключва потенциалът за успех на един лидер
Първата стъпка е да се идентифицирате и след това да характеризирате възможно най-много елементи на своята идентичност
&format=webp)
Клод Грюницки е журналист, предприемач и мотиватор от световна класа, който основава първия си стартъп - списанието Trace за хип-хоп, а след това продължава да инвестира в редица бизнеси, включително рекламна агенция и медийна мрежа, която оперира в 190 държави.
Днес той е главен изпълнителен директор на Equity Alliance - компания за рисков капитал, която инвестира в бизнеси, чиито основатели включват поне една жена или представител на расово малцинство.
Ключът към изпълнението на тази стратегия е това, което Грюницки нарича „наръчник за социален капитал“, който той и колегите му използват, за да помогнат на своите инвеститори да създадат стабилни професионални мрежи.
Признават, че тези мрежи са изключително важни за предприемачеството и рисковия капитал, но хората от слабо представените среди е по-малко вероятно да ги имат, пише в новия си брой Harvard Business Review.
Самият Грюницки има богата биография - живял е в Того, Франция, Обединеното кралство и САЩ. Баща му е бил влиятелен политик, а майка му - бедна шивачка. Те никога не сключават брак и докато расте, прекарва делниците в имението на баща си, а уикендите - с майка си в скромна къща без водоснабдяване. Днес той определя себе си като „транскултурен“.
Според него ключът към изграждането на връзки в бизнеса, е първо да достигнете до задълбочено разбиране на собствената си идентичност - взаимосвързаните елементи, които използвате, за да се определите.
В случая на Грюницки тези елементи включват семейни роли като баща и съпруг, професионални роли като изпълнителен директор и журналист, интерес към джаза и католическата му вяра.
Само след като сте определили многото аспекти на своята идентичност, можете да „откриете общото“ с хора от най-различни среди, допълва той. Общите интереси осигуряват солидна основа, върху която да изградите и разширите мрежата от контакти и да засилите влиянието си.
Не само Грюницки обаче - редица изследвания доказват, че за да развиете и разширите здрава професионална мрежа, трябва да се съсредоточите върху разбирането на собствената си идентичност, допълва HBR.
Добрата новина е, че имате по-голям контрол върху идентичността си, отколкото предполагате: Можете да я оформите по начин, който ще подобри представянето ви като лидер, доверието, което вдъхвате на другите, и дори цялостното ви благосъстояние.
Днес на работното място от служителите постоянно се изисква отговор на въпроса „Кой сте вие?“. Няма как да го избегнете - особено ако сте на лидерска или управленска позиция.
Лидерите проектират автентичност и стават обект на доверие, като я съобщават публично. Например, когато капитан Мат Фийли беше командващ офицер на Логистичния център на флота на ВМС на САЩ в Йокосука, Япония, той водеше всеки моряк, морски пехотинец и японски гражданин, който се присъединяваше към организацията му, до големия глобус в офиса си, където посочваше местоположението на родния си град Дедъм, Масачузетс, и молеше новодошлите да му покажат своите.
След опустошителното японско земетресение и цунами през 2011 г. Фийли и неговите подчинени са принудени да поемат водеща роля в усилията за спасяване на човешки животи - и впоследствие научават, че по време на тези усилия са били изложени на ядрена радиация.
След като научава това, Фийли преживява мрачен момент и се запитва: „Защо аз?“
Почти веднага обаче се замисля за преживяванията, довели до този момент: Служил е в бойни зони, преди това е ръководил спасителни операции при природни бедствия и е бил в Пентагона на 11 септември 2001 г. Имайки предвид всичко това, той успява да си зададе различен въпрос, който му позволи да продължи напред като лидер: „Кой е по-добър от мен?“
В центъра на този подход е изграждането на т.нар. „карта на идентичността“, която може да ви позволи да идентифицирате, визуализирате и да използвате многото взаимосвързани елементи, които изграждат усещането ви за това какъв лидер сте.
Личната идентичност като сделка с околните
Ако сте социално свързан с много други хора, които имат определен елемент на идентичността - ако се смятат за творци или за спортисти например, е по-вероятно да възприемете този елемент. Така начинът, по който мислим за себе си, до известна степен е функция на това как другите ни виждат. В крайна сметка личната идентичност е отчасти резултат от преговори с другите.
В своята книга Working Identity Херминия Ибара доказва, че успешният преход в кариерата зависи от това дали личната ви идентичност съответства на ролята, към която преминавате.
Тя предлага практически съвети за постигане на това съответствие, като например експериментиране с проекти и дейности - включително извън работата, за да откриете елементите на идентичността, които ще ви помогнат да постигнете успех в новата роля.
Особено силен съвет е да разказвате и преразказвате историята за това защо сте подходящият човек за ролята, към която се стремите, и да коригирате тази история в съответствие с обратната връзка от вашите събеседници, докато стигнете до версия, която работи за вас и за тях.
Това е интелигентен стратегически отговор на истината, че нашите идентичности се договарят с другите.
Вашата идентичност ще ви бъде най-полезна, ако я разбирате като нещо, което сте определили за себе си, а не като нещо, което другите са определили за вас.
Изследователите наскоро потвърдиха тази идея в експеримент, който изисква от участниците да решат набор от трудни математически задачи. Преди да започнат, някои са помолени да потвърдят мнението, което имат за себе си, а други - да потвърдят това, което другите имат за тях.
Първата група била помолена да попълни изречения като „Когато съм..., се чувствам....“, докато втората била помолена да попълни изречения като „Когато съм..., получавам...“.
При решаването на математическата задача участниците в групата на самоопределящите се представили по-добре от контролната група, докато тези в определените от другите се представили по-зле.
Тази констатация е потвърдена в допълнителни проучвания: Нашите идентичности ни служат по-добре, когато ги разбираме като самоопределени. Следователно при взаимодействие с другите е важно да бъдете уверени кой сте и как различните елементи на вашата идентичност съответстват на ролите, към които се стремите.
Проучванията показват също, че идентичността ни служи по-добре, когато разбираме всички нейни елементи (независимо колко различни или дори на пръв поглед противоречиви) като хармонични.
Например бившият главен изпълнителен директор на PepsiCo Индра Нуи пише в автобиографията си за това, че е важно да поддържа едновременно идентичността си на имигрант, жена, индийка и корпоративен ръководител, а не да избира между тях.
Всъщност заглавието на книгата ѝ My Life in Full е свързано с идеята за интегрирана, хармонична идентичност.
Ако просто приемем характеристиките на другите за нас, е трудно да достигнем до това чувство на хармония, защото всички взаимодействаме с много хора, всеки от които вероятно има различно мнение за това кои сме в действителност. Това е какафония, а не хармония.
Карта на идентичността
За да утвърдите самочувствие, което можете да пренесете на работното място, един от начините е да си съставите карта, в която да изложите подробна картина на това, което разбирате, че сте, съветват от HBR.
Може да го направите в следните стъпки: Маркирайте потенциалните елементи на вашата идентичност.
В горната част на празна страница напишете: Кариера, Образование, Семейни роли, Хобита и интереси, Лични черти, Социални групи и Друго.
Под всяко заглавие запишете всички елементи на идентичността, които ви се струват важни за разбирането за това кой сте. Всяко нещо, което е важно за вашата представа за себе си, се брои. Избройте колкото искате елементи в рубриката „Други“. поставете ги на картата.
На друга празна страница напишете думата „Аз“ в центъра и нарисувайте кръг около нея. В набор от концентрични кръгове поставете различните си елементи около думата „Аз“, като елементите, които са най-важни за вас, са най-близо до центъра.
Ако чувствате, че някой от елементите, които сте записали в първата стъпка, всъщност не принадлежи към тях, не го включвайте. Ако пък се сетите за други елементи, които трябва да присъстват на картата, добавете ги.
Свържете елементите. Начертайте линии между всички, които ви се струват свързани. Посочете елементи, които държите скрити. Има ли елементи на вашата карта, които избирате да скриете от другите, било то на работното място или в друг контекст? Подчертайте ги на картата си.
Хората често крият елементи от своята идентичност, за да избегнат социалната стигма.
Психични проблеми, сексуална ориентация, произход от ниски социални слоеве, трудна семейна история - това са част от елементите, които са склонни да запазят за себе си. Някои крият по-малко значими елементи, за които се притесняват, че могат да се приемат негативно - да речем, че са любители на видеоигри или фенове на One Direction.
Прикриването обаче възпрепятства способността ви да установявате връзки с другите, тъй като ограничава общите черти, които можете да намерите с тях, и е пречка за доверието. То също така налага когнитивен данък.
Когато криете черти от своята личност, трябва постоянно да сте нащрек, за да пазите тайните си - психологически изтощително състояние, което може да влоши представянето ви в работата.
Ето защо е важно да прецените какво криете от личността си. Ако установите, че това е нещо, за което бихте искали да сте открити, запитайте се дали разходите, свързани с прикриването му, надвишават санкциите, които смятате, че разкриването му би донесло.
Пет добри практики
Съществуват пет утвърдени практики, които могат да ви подготвят за по-добри резултати, взаимоотношения и по-голямо благополучие след определяне на идентичността.
• култивиране на множество елементи в личността ви
• самонасочване при определянето на тази идентичност
• признаване на хармонията, която създават нейните елементи, и изключване на всички, които не допринасят за нея
• разбиране на връзката между тези елементи и ролите, в които искате да успеете
• да бъдете възможно най-открити при представянето на идентичността си пред другите
Да се върнем отново на Клод Грюницки, журналистът, превърнал се в предприемач и финансист. Една последователна линия свързва всички негови компании и бизнес инициативи: Всяка от тях е създадена, за да увеличи приноса на тъмнокожите към обществото.
С убедителна достоверност Грюницки може да свърже житейския си опит с тази цел - и в резултат на това през годините той активно развива широка, подкрепяща и влиятелна професионална мрежа, която дава възможност за многобройните му успехи.
Когато обмисля как различните елементи на идентичността му се обединяват, той мисли за тях като за „ствола на дървото“, твърда, стабилна и жива сърцевина, от която може да расте, да се адаптира и да процъфтява - дълбоко вкоренен в миналото си, но винаги устремен нагоре и навън към нови възможности, допълва HBR.