Социалните мрежи крадат цялото ни внимание. Има ли как да си го върнем
Скролването за няколко минути се смята за безобидно, но „проблемът е, че не можем да се откъснем от екрана“, обяснява психолог, а прекомерната консумация на повърхностно съдържание съкращава вниманието
&format=webp)
Всяка минута, във всеки един ден, по света се публикуват 16 000 видеоклипа в TikTok, 138,9 милиона reels в Instagram и Facebook, а в YouTube се генерират над 3 милиона гледания.
Това показват данни за 2024 г., събрани от Domo, платформа за бизнес разузнаване, която публикува годишен доклад „Данните никога не спят“ от 2013 г. насам. Той представя колко данни се създават онлайн всяка минута и показва, че с нарастването броя на интернет потребителите, расте и количеството на данните, с които те работят.
Това повдига интересен въпрос: Консумираме ли твърде много съдържание?
Да, и то ни претоварва, отговаря пред CNBC психологът Глория Марк.

„Когато сме претоварени да обработваме толкова много информация, когнитивните ни ресурси се изчерпват. Когато те се изчерпят, умът ни се уморява“, обяснява Марк, която е и професор по информатика в Калифорнийския университет в Ървайн.
„Има част от ума, която се нарича изпълнителна функция и тя има задачата да ни държи в течение. Помага ни при вземането на решения, филтрирането на разсейващите фактори и придържането към целите. Когато умът се умори, изпълнителната функция не може да си свърши задачата.“
Съдържанието има значение
Съдържание е обща дума, която описва всичко, създадено и споделено с аудиторията. Това включва произведения на изкуството, книги, видеа, снимки и т.н.
Създаването и споделянето на информация не е нещо ново, отбелязва Марк, но „новото е фактът, че имаме достъп до това съдържание навсякъде и по всяко време“.
Съществува и въпросът за вида на съдържанието, с което хората взаимодействат онлайн. Психологът го разделя на две категории:
• Краткотрайно срещу дълготрайно съдържание, в зависимост от дължината на споделяната информация
• Дълбокотрайно срещу повърхностно съдържание, в зависимост доколко ви подтиква да мислите и да се ангажирате с него
Краткотрайното, повърхностно съдържание е това, което хората консумират основно, когато безсмислено скролват в социалните медии.
„Много от нещата в социалните медии и тези, които откриваме в краткото съдържание, имат за цел да ни шокират или да предизвикат базови емоции, като изненада, гняв или хумор“, казва Марк и допълва“
„Тези емоции ни държат на повърхностно ниво, за разлика от информацията в книга или статия дълъг формат, когато имате време да помислите и да я обработите по-дълбоко.“
Въпреки че скролването за няколко минути от време на време е безобидно, „проблемът е, че не можем да се откъснем от него“, обяснява психологът, а прекомерната консумация на краткотрайно и повърхностно съдържание съкращава продължителността на вниманието ни.
Марк изучава продължителността на вниманието от 2004 г. и в хода на изследванията си открива, че вниманието на хората, непрекъснато втренчени в екрана, е намаляло от средно две минути и половина през 2004 г. до средно 47 секунди през 2016 г., което е приблизително дължината на повечето видеоклипове в социалните медии.
Безсмисленото скролване намалява интереса към четенето
„Когато придобиете навика да консумирате кратко и повърхностно съдържание, е много трудно да се откъснете и да се потопите в четенето на книги или дълги статии. Чувал съм това от толкова много хора“, установява Марк.
Тя предлага няколко съвета как да отделяте повече време за по-дългосрочно съдържание:
• Отделяйте време за четене и консумиране на информация, която ви кара да мислите
• Избирайте книги или статии, в които можете да се потопите
• Четете на хартиен носител, за да не се разсейвате с телефона си
В свободното си време, например във влака, вместо да посягате към телефона, „опитайте да поздравите някого“, съветва Марк. Ако ви е скучно, медитирайте или просто се разходете навън.
Добрият пример
Съветите на психолога намират своето потвърждение в случая на Мария Паула Колменарес, студентка по моден дизайн на 22 години, която се бори с безсмисленото скролване и подхожда по-съзнателно към съдържанието в социалните медии.
Сравянва дългото време за гледане на видеоклипове като „засядане в ехо камера, която наистина променя начина, по който възприемаш реалността“.
Колменарес започна да ограничава времето в социалните медии и да използва тактики като абониране за бюлетини и Google Scholar, за да намери есета и статии, които съответстват на интересите ѝ. Слуша подкасти и аудиокниги, докато чисти или се разхожда, за да се върне към четенето.
Сега тя споделя в TikTok инструментите си за избягване на безсмисленото скролване и как се връща вниманието в наши дни. Някои от публикациите ѝ имат 500 000 преглеждания, особено тези, в които споделя статиите, подкастите и книгите, които е прочела през седмицата.
За да се придържа към новия си подход към медийното потребление, тя отделя време всеки ден да чете интересни книги или статии - обикновено с чаша чай.
„Забавих ума си до степен, в която успях да се свържа със себе си и с другите хора много по-добре. Имам много по-голяма яснота на ума. Вече не е толкова замъглен, защото не го натоварвам с толкова неща“, казва Колменарес.
„Началото винаги е най-трудната част. Но започваш да изграждаш навик. И става все по-лесно и по-лесно.“