Биохакерът - който не планира да умре - обмисля да убие бизнеса си
47-годишният основател на Blueprint обявява, че е на крачка от това да продаде или закрие компанията, създадена да поддържа неговия режим срещу остаряването
&format=webp)
Предприемачът Брайън Джонсън - един от най-обсъжданите гласове на биохакинга - се изправя пред неочаквана дилема: дали да продължи бизнеса, който финансира мечтата му за вечен живот, или да го изостави в името на идеологията, която проповядва.
В интервю за WIRED 47-годишният основател на Blueprint обявява, че е на крачка от това да продаде или закрие компанията, създадена да поддържа неговия аnti-aging режим.
„Честно казано, толкова съм близо до това просто да я спра или продам. Говоря с хора по въпроса. Не ми трябват парите, а компанията вече е ужасно главоболие“, казва Джонсън.
Проектът Blueprint стартира през 2021 г. като личен експеримент на Джонсън за „технологична победа над възрастта“. Това е програма, която струва по $2 милиона годишно. Той стана известен с това, че измерва всяка биологична функция, подлага се на терапия със светлина, кислород и сауна, и дори - за кратко - използва кръвопреливания от собствения си син, експеримент, който по-късно прекратява заради „липса на установени ползи“.
Един от най-забележителните резултати от режима му е, че основната телесна температура на Джонсън е спаднала с почти 4 градуса по Фаренхайт. Според него, това е свързано с изследвания, които показват, че видове с по-ниска базална температура живеят по-дълго. Той твърди, че сърдечният му ритъм в покой е 48 удара в минута, а според тест, скоростта му на стареене е с 0,9 - с 0,1 по-ниска от средната.
„Смъртта винаги е била неизбежна, затова сме си създали културни утешени = вечен живот чрез постижения, чрез потомство, чрез религия. Но вече имаме реалната възможност да удължим живота си до непознати хоризонти - 200, 1000, дори милиони години. Това променя играта напълно“, казва Джонсън.
Компанията му продава различни уелнес продукти - от $55 за „дълголетна напитка“ до $42 за кофеинова алтернатива с гъби, наречена Super Shrooms. Но според Джонсън, самото съществуване на Blueprint започва да подкопава доверието в неговите идеи:
„Първоначално започнах да произвеждам добавките за себе си, после приятели поискаха, и оттам се разви. Но сега хората гледат на бизнеса и губят доверие към философията. Не бих направил тази размяна. Просто не си струва.“
През март, Джонсън обяви в X, че създава собствена религия под името Don’t Die - термин, с който той вече брандираше своя документален филм в Netflix и уелнес продуктите си. Това е нова система от вярвания, която поставя самото съществуване като върховна добродетел, изместваща стремежа към постижения, статус или задгробен живот.
„Веднъж направих мисловен експеримент. Представих си, че съм сред хора от 25-ти век. И беше очевидно, че те ще кажат: Don’t Die беше начинът, по който човечеството се спаси и се сля с AI“, написа той в Х.
Джонсън вярва, че съществуването в бъдеще ще бъде по-ценно от всичко останало, и че новата ера ще изисква нова религия, способна да даде смисъл в свят, доминиран от изкуствен интелект.
„Християнството няма как да ни каже как да се държим в този момент. Демокрацията също не може. Трябва ни нещо ново“, твърди той.
Животът на Джонсън е математически оптимизиран. Той спи 8 часа и 34 минути всяка нощ с 94% ефективност. Става около 4:30, подлага се на светлинна терапия, измерва температурата на ухото си, провежда тренировки, сауна, кислородна камера – и не яде нищо след обяд.
„Най-умните хора днес проектират приложения и храни, за да те пристрастят. Аз не искам да съм зависим от нищо. Искам да имам пълна свобода над съществуването си.“
Този подход не е лишен от критики. Признава, че в миналото е страдал от хранителна зависимост, а сега често си ляга гладен. Но не смята ежедневието си за крайно:
„Повечето американци имат хранително разстройство. Просто аз избрах да го контролирам чрез структура, а не чрез импулс.“
В последните месеци Blueprint беше във фокуса на разследване на The New York Times, което постави под съмнение финансовата стабилност на компанията и използването на строги договори за конфиденциалност. Според изданието, компанията губи над $1 млн. месечно. Джонсън отрича това пред WIRED:
„Не сме в кризисна ситуация. Винаги съм казвал, че сме на ръба - понякога с печалба, понякога на загуба. Умишлено сме на нулева печалба. Допълнителният марж просто не си струва.“
Все пак признава, че търговската дейност започва да противоречи на това, което изгражда като движение:
„Не искам хората да мислят, че съм измислил философията си, за да продавам протеин.“
Джонсън твърди, че не мисли за наследството си след 10 или 50 години. Той казва, че се фокусира върху това как ще изглежда 21-ви век през очите на бъдещите поколения, или форми на изкуствен интелект, които ще заменят човечеството.
„Тогава всички ще кажат: това беше моментът, когато дадохме живот на суперинтелигентността. Това беше моментът, в който решихме, че няма да умрем. И ако съм допринесъл дори малко за това, ще си струва.“