Plug-in хибридите замърсяват почти колкото бензиновите автомобили, сочи нов доклад
Дори когато автомобилите се движат в електрически режим, анализът установява, че нивата на замърсяване са значително по-високи от официалните оценки
&format=webp)
Проучване в нов доклад показва, че plug-in хибридите (PHEV) излъчват почти пет пъти повече замърсяващи емисии, отколкото се смята по официални данни.
Автомобилите, които могат да се задвижват както с батерии, така и с двигатели с вътрешно горене, се промотират от европейските производители като начин да се изминават дълги разстояния с едно зареждане – за разлика от изцяло електрическите, и в същото време да се намалят емисиите.
Нови проучвания обаче показват, че PHEV излъчват само с 19% по-малко CO2 от бензиновите и дизеловите според анализ на неправителствената организация Transport and Environment. При лабораторни тестове се е предполагало, че замърсяват със 75% по-малко, съобщава The Guardian.
За изследването са анализирани данни от бордовите измервателни уреди за разход на гориво на 800 000 автомобила, регистрирани в Европа между 2021 и 2023 г. Те установяват, че реалните емисии на въглероден диоксид от PHEV през 2023 г. са 4,9 пъти по-високи от тези от стандартизираните лабораторни тестове, като нарастват в сравнение с 3,5 пъти през 2021 г.
„Реалните емисии се увеличават, докато официалните емисии намаляват“, заяви София Навас Голке, изследовател в Transport and Environment и съавтор на доклада. „Това е разликата, която представлява реален проблем. В резултат PHEV замърсяват почти толкова, колкото и бензиновите автомобили.“, допълва тя.
Изследователите приписват по-голямата част от разликата на надценяване на „фактора на полезност“ – съотношение между изминатите километри в електрически режим и общия брой изминати километри, като установяват, че 27% от шофирането е в електрически режим, въпреки че официалните оценки предполагат 84%.
Европейската комисия обяви две корекции на съотношението на фактора на полезност, които ще намалят разликата, но няма да я премахнат напълно, според анализа.
Дори когато автомобилите се движат в електрически режим, анализът установява, че нивата на замърсяване са значително по-високи от официалните оценки. Според изследователи това се дължи на факта, че електрическите двигатели не са достатъчно мощни, за да работят самостоятелно, като се налага ДВГ да изминават почти една трета от разстоянието в електрически режим.
Според Патрик Плоц, ръководител на отдела за енергийна икономика в Института Фраунхофер за системни и иновационни изследвания, който не е участвал в проучването, то е „много полезен принос“ след години, през които част от автомобилната индустрия твърдеше, че няма достатъчно данни за точна оценка на реалните емисии.
„Резултатите показват без никакво съмнение, че разликата между официалното и реалното потребление на гориво и емисиите на CO2 при PHEV е много, много по-голяма, отколкото при бензиновите или дизеловите автомобили.
Всяка промяна в политиката по отношение PHEV трябва да се прави с изключително внимание и в светлината на тези данни.“, допълва той.
Хибридите отново са в центъра на политическия дебат, тъй като производителите притискат ЕС да отслаби целите си за CO2. Забраната на нови автомобили с ДВГ през 2035 г. е обект на лобизъм от индустрията, допълва The Guardian.
„Не трябва да има драстично намаление през 2035 г.“, заяви германският канцлер Фридрих Мерц след срещата на върха миналата седмица с представители на затруднената индустрия в страната, обещавайки да направи „всичко, което е по силите му“, за да го постигне.
Други висши германски политици предложиха хибридите като един от примерите за възможни „гъвкави решения“, които биха могли да бъдат въведени в законодателството.
Според изследователите подценяването на емисиите на PHEV е позволило на четири големи производители да избегнат глоби в размер на над 5 млрд. евро между 2021 и 2023 г., като изкуствено е улеснило спазването на целите на ЕС за средните емисии на CO2. Според тях шофьорите на PHEV също би трябвало да плащат около 500 евро повече годишно за експлоатационни разходи, отколкото би се предположило при лабораторни тестове.
„Смелите твърдения, които производителите обичат да правят за хибридите, са далеч от истината“, заявява Колин Уолкър, транспортен анализатор в Energy and Climate Intelligence Unit.
„Потребителите са заблудени да вярват, че като купуват PHEV, помагат на околната среда и спестяват пари. В действителност PHEV са малко по-добри от обикновените бензинови и дизелови автомобили по отношение на горивото, което консумират, CO2, който произвеждат, и разходите за експлоатация.“