В епохата на безмилостно растящи цени, потребителите научават, че всички стоки могат да бъдат заменяеми.

Но шоколадите, бисквитите и барчетата – не.

Хората отдават приоритет на бързото похапване в скоростния си начин на живот и често заменят цели хранения с него, пише Fortune.

"Това, което виждаме, е продължаващата, трайна сила на бързите закуски", казва Ник Греъм, старши вицепрезидент и глобален ръководител на отдел "Прозрения и анализи" в хранителния гигант Mondelez.

В доклада си за 2023 г., базираната в Чикаго компания проучва как потребителите възприемат междинните хранения.

Греъм забелязва, че хората ги използват "все повече като начин да си осигурят удоволствие, което е по-достъпно", особено когато големите преживявания като пътуването са непосилни за бюджета.

Според данни на Mintel, тъй като кризата с разходите за живот продължава, индустрията за продукти от категорията снакс се разраства на пазари като САЩ, Великобритания и Германия.

Докладът на Mondelez установява, че две трети от хората се поддават на т.нар. движение за "снакциониране", като разделят големите хранения на по-малки, разпределени през целия ден. Тази тенденция е от години, ускорена от прехода към хибридна работа, но доказа способността си да издържи на фона на нарастващите разходи.

Това препраща към "ефекта на червилото", при който козметични компании като Sephora печелят от това, че клиентите си доставят по-малки удоволствия, когато не могат да си позволят луксозни стоки в периоди на икономическа нестабилност.

Шоколадовите бонбони са представени като една от многото алтернативи на червилата - и те също са сред най-големите разновидности на снакс, които Mondelez произвежда, с марки като Cadbury, Milka и Toblerone.

Стивън Тоъл от британската компания Savills твърди, че шоколадът би могъл да бъде новото "червило", докато Deloitte предлага бърбън като по-добра алтернатива.

Изводът? Хората ядат и пият, за да се отърват от тревогата, свързана с инфлацията, и този път се обръщат към бързите снакс хапвания.

През януари Mondelez съобщи, че нетните ѝ приходи са нараснали с 14,4% през 2023 г. Въпреки това обемът/миксът ѝ е бил положителен, което показва как хората активно избират нейните марки въпреки повишаването на цените, коментира представител на Mondelez пред Fortune.

"Виждали сме го в исторически план – ако се върнете назад към предишни смущения, икономически рецесии и т.н., има известен "ефект на червилото" за стоки като шоколада и бисквитите в частност, когато хората използват това като начин да получат достъпно малко удоволствие, ако не могат да си позволят друго", казва Греъм.

Снаксовете се превърнаха в доминираща сила за хранителната индустрия, предпочитани повече от всякога – дотолкова, че делът на хората в световен мащаб е нараснал до 58% през 2023 г. в сравнение с 52% и 45% съответно през 2019 г., сочат още данните на Mondelez.

Милениалите и поколението Z са в челните редици на това изместване от свещения ритуал на три хранения, тъй като се ориентират към по-натоварен начин на живот и нуждата да намират нови преживявания чрез храната.

Mondelez провежда проучване сред над 3600 души в 12 държави и установява, че "икономиката на преживяванията" е голям двигател, тъй като снаксът е като момент на бягство за потребителите.

"Виждаме това истинско желание за нови преживявания – нещо, което е малко по-необичайно", посочва Греъм и пример с тропическия шоколад с вкус на ананас на Cadbury и екзотичните вкусове Oreo в Китай като такива, които потребителите търсят.

Разходите са се увеличили и в търговската мрежа, което води до "свиване" на цените на различните хранителни стоки. Mondelez свива размерите на някои от продуктите си и повишава цените им, тъй като разходите за съставки като какао и захар се покачват през последните години.

Потребителите също търсят по-малки опаковки, за да контролират размера на порциите си.

На този фон, Mondelez, подобно на други световни хранителни компании, планира да продължи да увеличава цените, тъй като инфлацията остава висока.