Как Прасето Пепа стана световен феномен и франчайз за $1,7 милиарда
Дори бившият британски премиер Борис Джонсън говори дълго за любовта си към анимацията по време на публична реч
Прасето Пепа не е обикновена анимация.
Фамилията на розовите животни с огромни зурли, облечени в разноцветни дрехи и говорещи с английски акцент, се превърна от скромно британско предаване във фундамент за всеки дом с малки деца по света.
В петък брандът Peppa Pig отпразнува 20-тата си годишнина и все още оглавява повечето класации за детско забавление, пише Fortune.
Неговото влияние се простира отвъд малкия екран. Играчките, тематичните паркове и занимантелните игри на Прасето Пепа се предлагат на цели 180 места в различни точки на планетата.
Последните данни за продажбите на франчайза възлизат на 1,7 млрд. долара през 2022 г.
„Прасето Пепа вече се е превърнало в мощна марка със собствена линия играчки/ стоки и аксесоари - дори тематични паркове“, казва пред Fortune Бенджамин Бъроуз, доцент по нововъзникващи медии в Университета на Невада, Лас Вегас. „Прасето Пепа се отличава с това, че е странно и приятно шоу.“, допълва той.
Силата на шоуто и неговите герои го превърна в един от най-значимите културни експорти на Великобритания. Само попитайте някой от родителите, чиито деца гледат предаването извън Обединеното кралство и те изведнъж започват да говорят британски, благодарение на прасенцата Пепа, Джордж, мама и татко.
Дори бившият британски премиер Борис Джонсън говори дълго за любовта си към света на Прасето Пепа по време на реч през 2021 г. в Хемпшир, Англия и призова хората да го посетят в някой от парковите.
Едно прасе, различно от стадото
Създателите на сериала – Фил Дейвис, Марк Бейкър и Невил Астли работят в сферата на продуцентството и анимацията, когато преди 20 години им хрумва идеята за прасенцето Пепа.
Те установяват, че в детските предавания липсват истории, насочени към семейството. Така се появява 4-годишното женско прасе със склонност да се хвърля в кални локви. Пепа може да бъде властна, но обича семейството и приятелите си (някои от които не са прасета) и се впуска в малки пътешествия с тях и плюшеното си мече.
Времето, в което сериалът набира популярност, също помага. Това се случва точно, когато се появяват персоналните електронни устройства, което улеснява родителите да разсейват децата си с филмчето.
„Прасето Пепа се появи по времето, когато родителите използваха все повече мобилните си телефони, а децата се адаптираха към екраните като основен начин за запознаване със съдържанието“, казва Бъроуз.
Епизодите на Прасето Пепа са различни – всеки от тях е дълъг само пет минути, а сюжетът обхваща прости теми по лек и хумористичен начин, като внимателно избягва злодеи или други източници на конфликти. Наистина, игривостта и взаимодействието между героите се харесват както на децата, така и на техните родители.
„Peppa Pig е чудесен пример за животни, които са истински герои за децата, представящи се в позитивна семейна единица, вършещи обикновени дейности, които всички деца обичат да правят, демонстриращи закачлив лайфстайл на марката със страхотни звукови ефекти (хъркане например). Тази формула помогна да се отличи от другите марки“, казва Бренда Биснер, главен директор по съдържанието на базираната в Канада стрийминг платформа Kidoodle.TV.
Платформата, която е налична в 160 държави, включително САЩ, Великобритания и Австралия, е отбелязала огромно привличане на вниманието от предлагането на Peppa Pig в услугата си.
Силна формула
Със своята силна, но проста формула продукцията се превръща от експеримент по британския Channel 5 през 2004 г. в повсеместно разпространено в абонаментните услуги и YouTube съдържание. Преведена е на над 40 езика.
В един по-невероятно изглеждащ пример за огромното влияние на Пепа, прасетата се възприемат като символ на контракултурата в Китай, което води до цензурирането на хиляди видеоклипове с карикатури от сайта за социални медии Douyin през 2018 г., отбелязва Fortune.
С нарастването на обхвата и популярността на марката, тя привлича вниманието на американския производител на играчки Hasbro, който през 2019 г. закупува студиото зад сериала eOne за солидната сума от 4 млрд. долара.
Сделката има за цел да засили разпространението на Прасето Пепа и други предавания на eOne в различни платформи в световен мащаб.
Миналата година Прасето Пепа е четвъртото най-търсено детско предаване в света, съобщи за Fortune консултантската компания Parrot Analytics, а досега през тази година то е най-популярно във Великобритания, САЩ и Франция.
„Прасето Пепа е уникален герой със силен отклик сред публиката, защото смелата ѝ и уверена личност изпъква. Тя е първият най-добър приятел на децата в предучилищна възраст, насърчавайки ги да изследват света с увереност“, казва пред Fortune Есра Кафер, SVP франчайз стратегия и управление на Hasbro. След закупуването на Peppa Pig, тя става една от водещите франчайз марки на Hasbro.
Прасето Пепа и нейното семейство и приятели са навсякъде - от книги до играчки и атракциони. Hasbro има лицензионни договори с други международни марки като Reebok и Audible, за да предложи тематични продукти и услуги на още по-голяма аудитория.
Първият тематичен парк е открит във Флорида в Legoland през 2022 г. Вторият е в Европа по-рано този месец в Гюнцбург, Германия, благодарение на инвестиция от 30 млн. евро.
Атракционите са привлекли над 31 млн. посетители през миналата година. Предстоят още, включително още един в Тексас и най-големият в света тематичен парк Peppa Pig в Шанхай, който трябва да бъде открит през 2027 г.
Следващите 20 години
Разбира се, не всичко е „цветя и рози“. Франчайзът има своите проблеми, тъй като популярността на анимацията води до по-голям контрол.
След излъчването на първите епизоди зрителите изразяват загриженост, че героите не носят предпазни колани и каски за велосипеди, което налага промяна в следващите епизоди.
През 2017 г. епизод, в който татко Прасе казва, че паяците „не могат да ви наранят“, беше забранен в Австралия, където срещите с паяци могат да бъдат смъртоносни.
През годините се появиха и опасения, че татко Прасе постоянно се срамува от мазнините си.
След като франчайзът беше критикуван от зрителите, че не отразява реалността на различни от четиричленното семейство, през 2022 г. Peppa Pig представи еднополова двойка от две женски полярни мечета, наречени „Мама“ и „Доктор“, и предизвика смесица от критики и похвали за включването на ЛГБТК+ герои в предаването за деца в предучилищна възраст.
Прасето Пепа вече се британски културен феномен. Това, което е завладяло публиката за две десетилетия, ще продължи да привлича нови фенове и през следващите години.
„Прасето Пепа е популярно колкото никога досега. Първите 20 години бяха невероятни, а 2025 г. е първата от следващите 20 – имаме големи планове“, допълват от продукцията.