Когато през 90-те години Ким Бентсън завършва метеорология, единственият му професионален път е националната метеорологична служба на Дания, а финансовата сфера изобщо не е в полезрението му.

След пет години работа в това ведомство и два опита в областта на продажбите в частни компании, той подава кандидатурата си за позиция в Danske Commodities, компания за търговия с енергия.

Като първият метеоролог в екипа, шефовете му все още не са наясно как точно могат да използват уменията му на търговската площадка и решават да оставят тази част на самия него.

„Бях там с длъжностна характеристика, в която просто се казваше: открийте къде се вписвате в това, от което имаме нужда. Така че всичко зависеше от мен - къде да намеря ниша за себе си или стойност, която да предоставя“, казва Бенсън пред Fortune.

Светът на финансите винаги се променя, а заедно с него и образованието на търговците на Уолстрийт.

Миналия месец главният оперативен директор на BlackRock сподели в дискусия на Fortune, че компанията набляга на кандидати с образование и в хуманитарните науки, а не само на традиционно завършилите финанси и бизнес.

Но една неочаквана дисциплина става много по-търсена, тъй като различните компании възприемат все по-сложни стратегии за търговия в света на суровините и енергията. Става въпрос за метеорологията.

Метеоролозите, които работят в телевизионни станции или правителствени агенции за прогнозиране на времето, намират възможности в сферата на финансите. Тъй като с изменението на климата екстремните метеорологични явления стават все по-чести, а възходът на възобновяемата енергия създава нови пазари на електроенергия, точното прогнозиране на времето става изключително предимство.

„Търсят се метеоролози за много повече приложения – например в енергетиката, транспорта... Може да се сетите за още“, казва пред Fortune Джени Евънс, професор по метеорология и атмосферни науки в Пенсилвания и бивш президент на Американското метеорологично дружество.

Всъщност, следващите месеци могат да поставят на изпитание метеорологичните познания на експертите. Търговците се подготвят за рекордна гореща вълна в Северното полукълбо това лято, която се очаква да доведе до рязко намаляване цените на суровините, включително енергията и земеделските култури, по данни на Bloomberg.

През последните няколко десетилетия търсенето на метеорологични познания в областта на финансите се съпътства от сериозни промени в тази област. В началото на 90-те много от синоптиците чертаят метеорологични карти на ръка, което е много далеч от усъвършенстваните техники, които днес са съвсем обичайни.

Днес Бентсън е част от екип метеоролози, който работи заедно с търговския отдел на Danske, предоставяйки информация за това как метеорологичните тенденции ще повлияят на енергийните пазари.

Финансовите метеоролози като него разглеждат както краткосрочни, така и дългосрочни прогнози: Например оценяват как метеорологичните условия ще повлияят на производствения капацитет на вятърните турбини през следващите няколко часа или дни, както и как по-големи явления като Ла Ниня могат да повлияят на реколтата или на слънчевата енергия.

Това създава нов професионален път за сега завършилите студенти.

Според Бетсън, през последните пет години се забелязва промяна в начина, по който датските специалисти по метеорология мислят за това къде искат да работят, а финансите са огромна възможност.

Това е добре дошло за климатолозите, които са пострадали от намалено търсене от страна на традиционните работодатели, като например новинарските станции, които са съкратили персонала си за изготвяне на прогнози, тъй като компютрите вършат тази работа вместо тях.

Интересът на финансовия сектор към прогнозирането на времето се увеличи заедно с огромния ръст на пазара на катастрофични облигации - нишов клас активи, свързан със застраховането, на стойност 120 млрд. долара, който миналата година надмина средния хедж фонд с 35%.

Подобно е положението и с метеорологичните деривати – пазар на стойност 25 млрд. долара, който предлага защита от събития като силни бури или суши.

И на двата пазара точното прогнозиране е най-голямото предимство, което дава възможност на инвеститорите да откриват неточно оценени активи.

Може би повече от всяка друга компания, Citadel на Кен Грифин, на стойност 60 млрд. долара, използва експертния опит в прогнозирането в доходоносна търговска стратегия.

Financial Times съобщи, че екипът от 20 души, нает от академичните среди и националните служби за прогнозиране на времето, е помогнал за генерирането на приходи от няколко милиарда долара за подразделението на Citadel за суровини. Компанията отказа да коментира.

Тъй като техниките за моделиране на времето стават все по-точни и компаниите се конкурират на пазари като стоковите и катастрофичните облигации, метеоролозите могат да очакват търсенето на кадри като тях да продължи да се увеличава.

„Финансовият пазар се разства като възможност за кариера, предимно за завършилите магистърска и докторска степен. Тази индустрия намира все повече и повече начини да ги използва.“, допълва професор Еванс.