Когато главната героиня в "Сексът и градът" Кари Брадшоу вижда Тузаря да излиза от презвитерианската църква в Манхатън, тя замечтано отбелязва с възхищение, че той е облечен в Armani - при това, в неделя.

Изискан, елегантен и съблазнителен – стилът на този харизматичен мъж се оказва неустоим за Кари, която се прехласва по него и неизбежно се поддава на импулса към човека, който ще се превърне в Любовта на живота ѝ.

Ето това е ефектът от костюмите на Джорджо Армани – роден точно на днешната дата през далечната 1934 г., пише CNN.

И още от най-младите му години, съдбата винаги го свързва със създаването на дрехи, а по-късно го превръща в крал на висшата мода.

През 80-те години Армани първи дръзва да предложи по-мека алтернатива на твърдите, свръхмъжествени костюми, които са толкова популярни през десетилетието.

През 90-те той напълно опростява огромния ръбест силует – създава раздвижени, но изискани модели от лен и коприна, които и до днес се появяват на модните подиуми и червените килими.

Творчеството му е синоним и на още една ключова промяна в нормата: в колекциите му неизменно присъства лайтмотив на кремавия, земен нюанс – бежово.

За тези 90 години Джорджо Армани извървява нелекия път от най-обикновен, скромен продавач до италиански моден гигант. Но докато преодолява всяко предизвикателство, съдбата му предлага и разкошни приказни моменти.

Getty Images

От Джулия Робъртс, която счупи всякакви модни стандарти, появявайки се с негов мъжки костюм на червения килим на наградите "Златен глобус" през 1990 г., до ретроспекция на цялото му творчество в музея "Гугенхайм" в Ню Йорк.

Армани оставя завинаги незаличима следа в модата. Всъщност той е първият дизайнер на висша мода, който излъчва ревю на живо в интернет - нещо, което днес е приоритет за много модни къщи.

Модният титан се описва като изолиран, необщителен, роб на работата си.

"Но това е различно от преди. Сега зад гърба ми има империя, която трябва да запазя за по-късно, когато вече няма да съм тук.", казва той в интервю за CNN през 2022 г.

Това, разбира се, е планът за наследяване, който подлудява модната индустрия от спекулации, защото е обвит в мистерия. "Забравям какво се случва в останалата част на света, така планирам", казва загадъчно Армани.

"Ето защо съм се изолирал. За да знам кое е правилното нещо, да не следвам пътя, който не ми харесва. Знаете ли, това е много просто. Просто кажи "не".

Нещо показателно колко много Армани цени своята независимост. И нещо, което той наистина би искал да гарантира.

Армани основава компанията, която ще се превърне в модна империя заедно с партньора си Серджо Галеоти. Запознават се на плажа през 1966 г., когато Джорджо проектира мъжки облекла за Нино Черути. Галеоти, 11 години по-млад, има вродено чувство за превъзходство, което притежават всички тосканци (според други италианци), и именно неговият стремеж подтиква по-възрастния му партньор да започне самостоятелна дейност.

Продава стария си Volkswagen, за да стартира бизнеса. Армани си спомня за тези първи дни като за "неописуема радост.

Имаше вълнение и ентусиазъм. Серджо беше експлозивен, много по-смел от мен.

Възприема Галеоти за свое алтер его. Така го помнят хората – свиреп, сардоничен, много целеустремен, но и много забавен.

"Беше добър баланс между мен, който бях по-сдържан, и Серджо, който беше по-смел. И може би това се случи, защото дори не бяхме наясно какво изграждаме заедно."

През 1984 г. Галеоти е диагностициран със СПИН. Налага се да се премести в Париж, за да бъде близо до Института "Пастьор", където проф. Люк Монтание прави първите пробиви в разбирането на ХИВ вируса.

В продължение на 12 месеца, до смъртта на Галеоти през август 1985 г., Армани пътува между Милано, Париж, Ню Йорк и навсякъде, където бързо разрастващият се бизнес има нужда от него.

"Трябваше да продължа да работя, да проектирам, но трябваше да бъда близо до Серджо. Това беше най-лошата година, макар че всъщност по онова време всичко вървеше стъпка по стъпка. Всъщност не съм мислил какво ще се случи. Определено не мислех, че мога да се справя сам".

В модната гилдия предполагат, че Армани просто ще се пенсионира. Но не става така.

След смъртта на Серджо той намира ново самоопределение, поглъщайки неговото алтер его и продължавайки с едноличен контрол върху бизнеса.

"Всичко наистина започна със Серджо и ако нямах силата да реагирам така, както реагирах, тази компания нямаше да съществува. Така че, да, това се дължи на него."

Замислял ли се е някога как ли щеше да изглежда, ако Галеоти беше жив?

"Мисля, че Серджо може би щеше да направи Армани малко по-революционен, малко по-експлозивен. Аз съм много практичен, а той беше мечтател."

Няма как да не се запитаме дали през всичките тези годиние играл роля: Джорджо Армани, дизайнерът на суперзвезди. "

"Да, малка доза актьорско майсторство също е част от работата ми, нали?" - съгласява се дизайнерът.

Не че не съм естествен, аз оставам верен на себе си. Но ми се налага да бъда малко повече. Хората около мен очакват да се държа по определен начин, така че се налага да играя малко.

Това повдига въпроса как Армани би искал да бъде запомнен. Прави дълга пауза, преди да отговори:

"...като искрен човек. Казвам това, което мисля."

Това изглежда като скромен отговор от човек, който управлява модна империя.

Аз съм император, който не се чувства като такъв.

"Когато това, което съм решил в главата си, излезе на модела и отговаря на идеята ми, е много приятно. Никой друг не съществува в този момент. Това е много интимно. То не е договор, не е подписване на нещо."

Дизайнерът споделя, че с възрастта идва известно откъсване от материалното, но също и от шума и суетата на работата. По-малко се интересува от мнението на другите хора и никога не следва тенденциите.

Мисли ли Армани а за това какво ще се случи по-нататък, не за бизнеса, а за самия него?

"Засега мисля за работата и живота, без да фантазирам твърде много за задгробния живот. Това е нещо, което пазя за най-дълбоките кътчета на мислите си. Сигурен съм, че когато това се случи, ще бъде изненада."