NBA е близо до обявяването на дългоочакваната сделка за телевизионни права с ESPN, NBC и Amazon, съобщи The Athletic по-рано тази седмица.

Очаква се сделката да донесе на лигата 76 млрд. долара за 11 години, като телевизионните мрежи и онлайн гигантът ще си поделят мачовете от редовния сезон и плейофите.

Съществува възможност TNT, която е действащ оператор, все пак да измести компанията на Джеф Безос в сделката, допълва изданието, но в сегашния си вид най-вероятният нов парньор на NBA остава Amazon.

За технологичния гигант сделката ще помогне да се запълни дефицитът в огромния рекламен бизнес, като същевременно би била приятно допълнение за членовете на Prime, които са спортни фенове. От друга страна, рисковете, независимо дали са финансови или свързани с вътрешната политика, изглеждат сравнително минимални за компания, оценена на 2 трилиона долара.

Ако сте главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси, вероятно ще направите тази сделка в 10 от 10 случая, дори и на високата цена от 1,8 млрд. долара годишно, анализира Fortune.

Има ли значение, че Анди Джаси е голям спортен фен?

Вероятно този въпрос е важен за лидерите на Prime Video в компанията, които са настоявали за сделката.

Но той не е причината за сключване на подобна сделка.

Рекламното подразделение на технологичния гигант е на път да реализира приходи от 50 млрд. долара тази година, като достига тези висоти благодарение на продуктовите реклами - резултатите от търсенето на продукти, носещи етикети "спонсорирани", които през последните години доминират в голяма част от платформата за пазаруване.

Наред с мачовете на Amazon в четвъртък вечер от NFL, новият пакет за NBA (който ще започне от сезона 2025-2026 г.) ще помогне за привличането на рекламодатели на големи марки, които не биха рекламирали в онлайн магазина, тъй като техните продукти или услуги не се продават широко в платформата.

Спортните събития на живо служат и като една от последните области на гледане на срещи, което стимулира големите разходи за реклама. В допълнение към някои петъчни и съботни мачове от редовния сезон, Amazon се очаква да излъчва и новия турнир на NBA, който беше хит в първия сезон миналата година, както и някои финални плейофни мачове на конференциите и т.нар. плей-ин мачове, които определят последните отбори на плейофите.

Но сделката има огромно значение и за клиентите на Prime като още една причина да запазят абонамента за 139 долара годишно. Според скорошно проучване, проведено от компанията Evercore ISI, 90 милиона американски домакинства вече имат членство в Prime.

Накратко, Prime е наситила голяма част от американския пазар.

Възможно ли е пакетът за NBA да привлече нови членове, независимо дали само за Prime Video или за по-широката услуга? Разбира се, че да, но това не е преобладаващото вътрешно очакване.

Сега въпросът е в това членовете на Prime да прекарват повече време в екосистемата на компанията, защото когато това се случи, те ще харчат повече пари в Amazon.

Друга причина: да се даде на членовете на Prime още един аргумент да не се отказват от абонамента си. Макар че според същото проучване на Evercore Amazon все още е онлайн търговецът на дребно, за който най-голям процент от анкетираните смятат, че има най-добри цени, избор и удобство, и трите критерия са намалели с между 4 и 10% спрямо миналата година.

Предложенията за членство от конкуренти като Walmart и нови конкуренти с ниски цени като Temu привлякоха вниманието на американските потребители, включително и на членовете на Prime.

С други думи, ако използваме спортна метафора, тази сделка е по-скоро за игра в защита на абонатите за Prime, а не в нападение.

Като бонус, мачовете от NBA са огромна арена, в която Amazon може да промотира оригиналните предавания на Prime Video като Fallout или Reacher.

Има ли рискове? Със сигурност.

Като начало, не е сигурно, че увеличената реклама в игрите ще компенсира годишните разходи от 1,8 милиарда долара за правата (и това не включва производствените разходи или договорите за големи суми, които Amazon ще предложи на най-добрите таланти за обявяване на игрите).

Amazon, обаче, се интересува и от DWI , или низходящото въздействие, от увеличаването на ангажираността на абонатите на Prime, които исторически харчат повече за пазаруване, отколкото да гледат Prime Video.

Друг важен аспект: Дали и как многомилиардната сделка ще се отрази на бюджета и амбициите на студийния бизнес на компанията.

Дори и с пазарна капитализация от 2 трилиона долара, подразделенията на Amazon има строго определени бюджети затова би било интересно да се разбере как близо 2 милиарда долара, предназначени за една част от Prime Video, ще повлияят върху инвестициите за студийната част на Prime Video.

Дори с тези опасности, плюсовете са твърде големи, за да надделеят над потенциалните рискове. Може да се каже, че тази сделка ще бъде напълно успешна за Amazon, завършват от Fortune.