Дуейн Джонсън – Скалата е абсолютно превъплъщение на образа на твърдия Алфа мъжкар.

52-годишният бивш кечист от WWE и настоящ екшън актьор е надарен с гигантска фигура, с внушителните мерки от височина 180 см и тегло над 250 кг.

Ето защо той е идеален образ за реклама на американската армия, която не се поколебава да сключи договор с него с цел да подсили кампанията за набиране на новобранци.

От 2013 г. отбраната на САЩ изживява криза в набирането на войници, като по данни на службата броят на мъжете, които са решили да се запишат, спада с цели 35%, пише Fortune.

По-рано тази година армията подписа договор с Обединената футболна лига на САЩ (UFL), на която Дуейн Джонсън е съсобственик. В споразумението се казва, че той ще служи и като посланик на армията.

U.S. Army photo | 15 ноември, 2023 г. Дуейн Джонсън - Скалата посещава военнослужещи в Пентагона в Арлингтън, Вирджиния

Но според вътрешни имейли и документи, прегледани от Military.com, армията заявява, че в крайна сметка кечистът не е изпълнил своята част от сделката, тъй като не е публикувал достатъчно постове свързани със службата в профилите си в социалните мрежи.

Сега армията води преговори с UFL, за да преразгледа и финализира подробностите на партньорството, което според Military.com е "толкова катастрофално", че е довело до прогнозираната загуба на 38 назначения, според вътрешен преглед на плана, разгледан от изданието. Армията обаче твърди, че е твърде рано да се дешифрира ефектът от кампанията.

"Няма да имаме ясна представа за резултатите от партньорството или за въздействието върху финансовите инвестиции на армията, докато не бъдат завършени всички маркетингови елементи", коментира говорител на армията пред Fortune.

Тези маркетингови елементи включват марката на армията върху униформите и терените на играчите от UFL, както и "активиране" по време на шампионския мач.

"Това партньорство позволи на Сухопътните войски да повишат осведомеността и да се ангажират с по-широка аудитория, за да могат американците да се запознаят с възможностите на армейските служби", каза говорителят.

Армията не е знаела какво точно получава, когато е сключила сделка с Джонсън и UFL.

Макар че "на пръв поглед опитът да влезе в партньорство със Скалата изглежда като възможност, която не може да бъде пропусната, сделката всъщност не е такава, каквато са си мислили, че ще бъде", коментира пред Fortune Меган Суини, бивш старши съветник по комуникациите в Министерството на отбраната на САЩ.

"Армията може да е мислила, че ще получи Скалата, но вместо това получава партньорство с малка футболна лига", допълва Суини.

"Скалата е инвеститор в UFL, но не е лице на всеки мач. В резултат, армията е платила спонсорски хонорар на холивудско ниво за изява във второстепенна лига."

Истинската атрактивност на сделката, която армията смята, че получава, е обхватът на Дуейн Джонсън в социалните медии – той има 396 милиона последователи в Instagram.

Според документите, получени от Military.com, армията е оценила всяка публикация на 1 млн. долара, но Джонсън е направил само две от петте обещани.

"В защита на армията се твърди, че не са получили нивото на изява в социалните медии, което им е било обещано от екипа на Скалата", казва Суини. "Това може да е струвало милиони на армията, но този инцидент със сигурност ще навреди на репутацията на Дуейн като посланик на марката без допълнителни обяснения от негова страна."

От UFL не отговориха на запитването на Fortune за коментар.

В този смисъл изглежда, че провалената сделка не е непременно заради несъответствие в привлекателността на марката, а по-скоро на недовършена работа.

"Някои от проблемите тук изглеждат по-скоро договорни, отколкото тактически", заяви пред Fortune Джен Шекли, президент на глобалната консултантска компания за брандинг и дизайн Coley Porter Bell.

"Ако Дуейн Джонсън не е изпълнил обещаното, това е провал на сделката, а не на предложението за марка. Не става въпрос само за подписване на име, а за изпълнение."

Проблемът със сделката обаче може да се окаже по-голям. Армията се нуждае от новобранци, но само 23% от представителите на поколението Z казват, че са запалени по такава перспектива, сочи проучване на Fandom Analytics Initiative от 2021 г., проведено сред близо 1400 души.

Докато Скалата е огромна звезда с гравитация и статус, UFL е сравнително нова структура, допълват експертите.

UFL започва да организира мачова едва през март 2024 г. Освен това, голяма част от поколението Z дори не се интересува от спорт, така че UFL като център на тежестта на кампанията не е непременно печелившата стратегия.

От армията заявиха пред Military.com, че работят с UFL за "възстановяване на баланса на договора", а "Скалата остава добър партньор". И все пак допълват, че "за съжаление той беше оттеглен в момент, когато очаквахме да присъства при нас, за да създава съдържание за каналите си в социалните медии".

"Важно е в договорите за посланици на марки да се включат разпоредби, които защитават и двете страни, в случай че едната реши да изостави задълженията си", допълва в заключение Суини.