Мегасъбитията на Стария континент като Олимпийските игри в Париж и турнето на поп сензацията Тейлър Суифт Eras предизвикват рязко повишение на цените поради увеличеното търсене на хотелски стаи, самолетни билети, както и други стоки и услуги, необходими на наплива от посетители.

Въпреки риска това да повиши нивото на инфлацията, според UBS, повечето европейски потребители вероятно няма да усетят въздействието на този икономически ефект.

Трябва обаче да се отбележи, че методът за изчисляване на промените в потребителските цени може да улови нарастващите разходи в отраслите, свързани с туризма – като хотелиерството и да създаде изкривено впечатление, пише CNBC.

"Олимпийските игри или концертът на Тейлър Суифт предизвикват внезапен шок в търсенето", коментира Пол Донован, главен икономист в UBS Global Wealth Management. "Методът за измерване на тези цени е по-вероятно да улови необичайния и преходен модел на търсенето и именно тук се наблюдава увеличение на инфлацията на потребителските цени.", допълва той.

Това вече беше наблюдавано при турнето Eras Tour, което увеличи приходите от хотели в градовете в САЩ, където Тейлър Суифт изнасяше концерти.

Музикалното събитие повиши и цените на хотелите в Обединеното кралство през юни, но Донован смята, че по-високите разходи "може би са били понесени от избрана група почитатели на музиката на Суифт", като се има предвид, че Eras Tour се проведе на стадион "Уембли" през конкретния месец.

Междувременно Летните игри предизвикват подобен феномен и в Париж.

"Туристите, които се стичат в Париж за Олимпийските игри и плащат високите цени, не са представителни за френските потребители", обяснява експертът.

Бум в поскъпването на нощувките

Въпреки че в началото на юли хотелите в Париж изпитваха затруднения, като според оценките заетостта им спадна с 60%, което ги накара да направят отстъпки, по време на Игрите тенденцията се обърна.

Нивата на заетост по време на Олимпийските игри, които започнаха на 26 юли и завършиха на 11 август, са се повишили в сравнение с миналата година, според данни на световната компания за недвижими имоти CoStar.

Но в дните след церемонията по закриването се очаква резервациите в хотелите отново да намалеят в сравнение с миналата година.

Хотелиерската индустрия във френската столица също отбелязва значително увеличение на цените на годишна база. За всеки ден през първата пълна седмица на Игрите от 28 юли до 3 август CoStar отчита 206% ръст на седмичните приходи от налична стая на годишна база. Това се дължи на ръст на заетостта от 17,4% до 85,4%, както и на ръст на средната дневна цена (ADR) от 143%.

Забележителен ръст на цените се наблюдава и в други части на Франция. В околния регион Île-de-France, CoStar установява, че ADR е нараснал с 83,4% през седмицата, приключила на 27 юли, в сравнение с предходната година. В същото време заетостта в Париж е спаднала с 5,7% на годишна база, докато ADR е скочило с 90,8%.

"Дали средностатистическият французин търси да отседне в Париж в момента? Не, абсолютно не, освен ако не са луди или не отиват на Олимпийските игри", допълва експертът пред CNBC. "Повечето от тях не са засегнати от скока на цените."

Олимпийски печалби

Летните олимпийски игри привличат огромен брой туристи. Само през първата седмица туристическото бюро на Париж отчита 1,73 млн. посетители, което е с 18,9% повече в сравнение с 2023 г.

От тях 924 000 са чуждестранни туристи - около 14% ръст спрямо миналата година, като най-голям брой идват от САЩ. Френските туристи в столицата, са се увеличили с 25,1% до 803 000 спрямо миналата година. Туристическото бюро изчислява общо 15,3 млн. посетители за Олимпийските и Параолимпийските игри, от които 11,3 млн. за първите и 4 млн. за вторите.

Това се случва в момент, когато Игрите отбелязват рекордни продажби на билети. Организационният комитет на Олимпиадата регистрира, че са продадени или разпределени общо 10,6 милиона билета, като най-малко 9,4 милиона са за Олимпийските игри, а най-малко 1,2 милиона – за Параолимпийските. Предишният рекорд се държеше от Игрите в Атланта през 1996 г., когато бяха продадени или разпределени 8,3 милиона билета.

"Това, което се среща доста често, е, че туризмът, несвързан с Олимпиадата, изпада от ръба на сектора", казва Донован и добавя, че именно това отличава спортното събитие от турнето на Тейлър Суифт и други мегасъбития.

"Това е шок на търсенето, но той е тясно фокусиран, което е своеобразен проблем от страна на инфлацията, тъй като създава концентриран период на абсолютно свръхнормално търсене."

Колебания в търсенето са наблюдавани и в други свързани области на парижката икономика, като авиоиндустрията. Въпреки че някои авиокомпании прогнозират спад на приходите за третото тримесечие в резултат на по-малкия трафик към Париж, последните данни на Visa показват, че резервациите за полети до столицата са нараснали с 39% в периода преди Игрите в сравнение с миналата година.

Макар че дългосрочното икономическо въздействие на Олимпийските игри в Париж все още не е сигурно, Донован очаква, че "вероятно ще бъде положително", позовавайки се на предишни Игри, при които е имало бум на туризма, като Барселона през 1992 г.

"Ако всичко е наред, това може да бъде стимул", казва той, като отбеляза, че Летните олимпийски игри обикновено привличат повече посетители, отколкото Зимните.

В скорошно проучване на Центъра за право и икономика на спорта се посочва, че дългосрочното икономическо въздействие на Париж 2024 може да достигне 12 млрд. долара или 11,1 млрд. евро. Международният олимпийски комитет заяви, че на следващите две летни Олимпийски игри може да се създаде още по-голяма стойност.

"Това, което виждаме, е, че икономическото въздействие на Игрите е особено значително", допълва Кристоф Дюби, изпълнителен директор на Олимпийските игри. "Това е инжектиране на ресурси в местната икономика и оставя дълбоко въздействие сега и в бъдеще."

Според Виктор Матесон, икономист и професор, реформите на МОК в рамките на Програмата 2020 са помогнали събитията да станат по-устойчиви в икономическо отношение.

Игрите в Париж са първите летни, за които се предвижда да струват под 10 млрд. долара от Сидни 2000 г. насам. Средставата са спестени, понеже 95% от обектите са вече съществуващи или временни, а стратегията може да отбележи "повратна точка" за олимпийското движение, допълва Матисън.

"МОК позволи на Париж да предложи Олимпийски игри, които не изграждат съоръжения за милиарди долари и не позлатяват всичко, свързано с Олимпиадата. Тези неща, могат да увеличат разходите доста бързо."