Колко влияние може да се купи в Брюксел с 6 млн. евро? Тайна лобистка организация знае
С членски внос от 50 000 евро, огромното увеличение на бюджета на Eurofi поражда опасения за властта върху формирането на финансовата политика в ЕС, пише Politico
Непрозрачен „мозъчен тръст“, който предлага на бизнес кръгове достъп до политици и регулаторни органи в ЕС, е прибрал почти 6 млн. евро под формата на хонорари от представители на финансовата индустрия, разкрива Politico.
Самият размер на приходите на Eurofi я превръща в една от най-големите лобитски групи в ЕС, въпреки че има едва трима служители на пълно работно време и не предоставя публично достъпни отчети.
Основната ѝ дейност е да организира два пъти годишно при закрити врата лобиране в навечерието на срещите на финансовите министри на ЕС, което привлича високопоставени европейски служители, банкери и финансисти, допълва изданието.
Високопоставени членове на Европейския парламент с влиятелна роля във финансовото законодателство разкриват, че Eurofi е платила престоя им в луксозни хотели и някои от пътуванията им.
Организацията е достигнала бюджет от 5,7 млн. евро през 2023 г. чрез такси от своите членове, сред които са най-големите банки, фондови борси и технологични гиганти - включително BlackRock, Goldman Sachs и American Express, според разкритията за прозрачност от юли, които са първата публично достъпна информация за финансите ѝ от години.
Въпреки че няма съмнения за нарушения, ситуацията поражда опасения относно естеството на лобирането в ЕС: Кой и колко плаща, и какво влияние се купува с тези пари?
През последните години влиянието на финансовия сектор в Брюксел е видимо, като за банките и застрахователите бяха въведени по-леки правила, отколкото изискваха регулаторите, и беше постигнат значителен успех в ограничаването на реформите, които биха могли да навредят на интересите на сектора.
„Това е една от най-непрозрачните групи, за които се сещам“, коментира пред Politico Кенет Хаар, изследовател в Corporate Europe Observatory, организация с нестопанска цел за провеждане на кампании. „Наистина е странно да разполагаш с толкова голям бюджет и да имаш само няколко души в екипа.“
Достъп до лица, вземащи решения
Устройството на Eurofi не прилича на другите големи лобита в Брюксел, които разполагат с многобройни офиси, за да се опитат да повлияят на политиката и да спечелят вниманието на висшите лидери.
Eurofi настоява, че не представлява интересите на финансовата индустрия, а само предоставя платформа за дискусии. Но финансовата й мощ я издига до една от най-големите лобистки организации в Брюксел, веднага след гиганти като Google и Apple, инвестирали огромни средства, за да влияят на брюкселската машина. В нея членуват над 100 финансови играчи, а бюджетът ѝ се е увеличил с почти 50% от последната налична цифра от 3,9 млн. евро за 2020 г., което прави само Insurance Europe по-голяма лобистка група за финансовата индустрия.
Това означава, черазполага с повече ресурси от големите банкови лобита, мощното лоби на фармацевтичната индустрия (Европейската федерация на фармацевтичните индустрии и асоциации) и бизнес групата BusinessEurope.
„Групата има много лесен достъп до държавни служители и лица, вземащи решения, а когато увеличи бюджета си, ще получ още по-голям достъп“, допълва Хаар.
Програмата за срещата в Будапеща през септември например, видяна от Politico, е като пълен списък на това „кой кой е“ на върха на финансовото регулиране и включва управителя на Френската централна банка Франсоа Вилерой дьо Гало, президента на Европейската инвестиционна банка Надя Калвиньо и заместник-председателя на ЕК Валдис Домбровскис. Очаква се да присъстват стотици представители на финансовата сфера.
„Не сме лобисти“
Politico направи многократни опити да се свърже с Eurofi, за да отговори на въпросите, повдигнати в разкритието, включителнолипсата на прозрачност. Няколко имейл адреса на уебсайта на компанията, останаха без отговор.
Жан-Мари Андрес, старши сътрудник на Eurofi, който отговори на обаждане на номера, посочен в регистъра за прозрачност, първоначално отговори на въпросите, но след това изпрати имейл, в който заяви, че не е упълномощен да разговаря с журналисти.
Същността на казаното от него е, че Eurofi не трябва да се разглежда като лобистка група, а като организатор на дискусии. По-големият му бюджет отразява инфлацията и необходимостта от наемане на по-големи зали за събития.
В публичното си оповестяване Eurofi настоява, че „не представлява търговски интереси“ и действа „в перспективата на общия интерес за подобряване на цялостния финансов пазар“.
Според активисти за прозрачност това е в противоречие с факта, че тя се финансира от финансови компании като Amazon Web Services и J.P. Morgan, които плащат за привилегията да притискат регулатори на конференции, допълва Politico.
Според информацията на изданието, Eurofi начислява на своите членове годишни такси в размер на 50 000 евро, твърдят финансови експерти. Маса на гала вечеря, стая за срещи или място до изпълнителен директор в дискусионен панел по време на конкретно събитие – всичко това се заплаща допълнително.
Авторитет от миналото
Eurofi се ползва с авторитет благодарение на своята история - създадена е от бившия управител на френската централна банка Жак дьо Ларозиер, както и на връзките с председателството на Съвета на ЕС, което се ротира между държавите на всеки шест месеца.
Конференциите се провеждат в дните преди срещата на финансовите министри на страната, която е начело, което означава, че висшите служители вече са в града.
Лобисти, регулатори, служители и дипломати казват, че същинската конференция е скучно странично шоу, изпълнено с дискусии само за мъже и контролирани дебати, в сравнение с „лобисткото шествие“, което се провежда в лежерна среда.
На журналистите е забранено да присъстват, а екипът на Politico е бил изгонен от лобито на хотела, в който се е провела конференцията миналата есен в Сантяго де Компостела, Испания, допълва изданието.