„Да гугълна нещо“ – съоснователят на Google Лари Пейдж за първи път използва този глагол два месеца преди официалното основаване на компанията преди над две десетилетия, когато съобщава новината за нея в имейл до приятелите си, а най-отдолу пише:

„Забавлявайте се и продължавайте да гугълвате!“

Терминът е включен в Оксфордския речник през юни 2006 г. и се е превърнал в синоним на търсене на информация в интернет.

Сега това се променя.

Според Bernstein Research днешните тийнейджъри рядко използват гугълването като синоним на търсене и това е знак, че са променили из основи взаимодействието си с интернет.

„По-младите аудитории просто „търсят“, а не „гугълват“, - коментират анализаторът на Bernstein Марк Шмайлик и колегите му, цитирани от Forune.

„И те все повече се насочват към социалните медии като TikTok за препоръки за ресторанти, директно към Amazon за търговия на дребно и към AI търсaчки като ChatGPT, за да си напишат домашните.“, допълват експертите.

Bernstein, базирайки се на проучване от април 2024 г. на Forbes Advisor и Talker Research сред 2000 американци, отбелязва, че 45% от поколението Z е по-вероятно да използват „социално търсене“ в TikTok и Instagram вместо Google. Това е в сравнение с около 35% от милениалите, 20% от поколението Х и по-малко от 10% от бумърите.

Дори с напредването на възрастта на поколението Z, те все повече разчитат на социалните медии като търсачка.

„Представителите на поколението Z са израснали в условията на сравнително зрял интернет. За тези потребители е втора природа да отиват директно при източника.“, допълват експертите.

За младото поколение платформите на социалните медии са се превърнали в начин да търсят какво да купят, къде да се хранят и как да прекарват времето си.

Около 40% от поколението Z са заявили, че през 2016 г. са използвали социалните медии като основна търсачка за марки, продукти и услуги, а през 2023 г. почти 52% са заявили същото, според данни на GWI Core.

Instagram и TikTok задоволяват потребителското търсене за онлайн пазаруване на поколението Z с платформи за електронна търговия и адаптирани реклами, като през 2023 г. реализират 11 млрд. долара приходи от реклама в САЩ само от непълнолетни лица.

Още по-внушителна е покупателната способност на поколението Z, която според доклад на NielsonIQ „Spend Z“ се очаква да е в размер на 12 трилиона долара за 2023 г.

Поколението Alpha, децата с iPad, е по петите им и вече прекарва над два часа седмично в онлайн пазаруване.

Но докато социалните платформи се възползват от склонността на поколението Z към скролване и търсене, Google има друг проблем, с който трябва да се справи.

„Почти 40% от младите хора, когато търсят място за обяд например, не влизат в Google Maps или Search. „Те отиват в TikTok или Instagram.“, коментира Прабхакар Рагаван, старши вицепрезидент на Google, по време на конференцията Brainstorm Tech 2022 на Fortune, позовавайки се на вътрешни данни на компанията.

Предизвикателствата за Google се усложняват от скорошната загуба на антитръстовото дело, в което федерален съдия постанови, че технологичният гигант е монополизирал пазара на търсене.

Компанията майка на Google – Alphabet, плати 26 млрд. долара, за да бъде търсачката по подразбиране в смартфоните и уеб браузърите, като на практика попречи на конкурентните търсачки да успеят на пазара, допълва Fortune.

Що се отнася до поколението Z, Google вече е направила промени, като се има предвид, че младите потребители са привлечени от снимки и видеоклипове, които силно контрастират с навиците на по-възрастните за търсене.

„Пътуването в процеса на търсене започва в различни форми от преди, като например визуални изображения“, казва Рагаван. Google инвестира в технологии, за да отговори на този проблем, включително очила за добавена реалност с функции за „мултитърсене“, които позволяват на потребителите да използват както изображения, така и текст за търсене онлайн, и включват функцията „близо до мен“ за намиране на продукти, магазини и услуги близо до потребителите.

Компанията тества функцията Ask Photos, която използва моделите ѝ за изкуствен интелект Gemini, за да отговаря на въпроси за информация в снимката на потребителя, като например ресторанта, в който се е хранил, или последния път, когато е посетил определено място.

„Трябва да създадем напълно нови очаквания, а за това са необходими напълно нови технологични основи“, допълва Рагаван.

Google не отговори на запитването на Fortune за коментар.