Корпоративната заблуда трябва да спре: AI е тук и ще промени глобално пазара на труда
„Да се мисли и твърди, че всичко ще бъде наред, е просто глупост“, смята технологичният милиардер Джим Кавано
Корпоративните лидери трябва да престанат да заблуждават служителите си относно въздействието на изкуствения интелект върху работната сила и начините, по които технологията ще повлияе на работните места в по-широк план.
В това е убеден технологичният милиардер Джим Кавано, главен изпълнителен директор на World Wide Technology (WWT), компания с приходи от 20 млрд. долара годишно.
WWT е доставчик на корпоративни технологични решения, фокусирна върху услуги като изчисления в облак, ИТ сигурност, анализ на данни, изкуствен интелект и консултантски услуги.
По данни на Forbes нетното състояние на Кавано възлиза на 7 млрд. долара. Преди да стане съосновател на WWT, той представлява националния отбор по футбол на САЩ на Летните олимпийски игри в Лос Анджелис през 1984 г., допълва CNBC.
Кавано обяснява, че човешката работна сила, тоест хората, са „твърде интелигентни“, за да допуснат, че изкуственият интелект няма да промени начина, по който управляват задачите си на работа и няма да се стигне до съкращения поради трансформиращия характер на технологията.
„Ако мислите, че ще изиграете ситуацията като кажете на служителите, че нищо няма да се промени и всичко ще бъде наред, това е просто глупост“, категоричен е той.
Според него, макар да няма наръчник как бизнес лидерите да съобщават за разрушителни макроикономически събития, като например пандемията от Covid-19 и нейното въздействие върху работните места, отговорността на главния изпълнителен директор е „да бъде възможно най-прозрачен и винаги честен със служителите си“.
С изкуствения интелект „ще настъпят всякакви промени“, допълва Кавано. „Ако мога да дам някакъв съвет, той е, че всеки трябва да бъде като студент по AI технологиите и да не се страхува от тях.“
Въпреки че е ясно, че AI ще окаже влияние върху работната сила, „никой от нас все още не е разбрал всичко напълно. Ако някой дойде и заяви: „Мога да ви кажа точно как това ще се отрази на работните места и на всичко, което правим“, значи лъже. Защото никой не знае това.“
Кавано все пак подчертава, че е оптимист по отношение на положителното въздействие на изкуствения интелект и способността му да подобри производителността на труда.
„Вярвам, че трябва да приемем изкуствения интелект, да се учим и да бъдем реалисти за него. Защото ще има работни места, които ще бъдат нарушени, в това няма съмнение. Но вярвам, че той ще бъде подобрител и ускорител на дейности в други сектори“, убеден е Кавано.
Според изследователски документ, публикуван от Goldman Sachs миналата година, около 300 милиона работни места могат да бъдат автоматизирани от генеративния изкуствен интелект.
В документа се отбелязва, че в САЩ и Европа „приблизително две трети от настоящите работни места са изложени на степен на автоматизация с AI“, докато генеративният „може да замени до една четвърт от настоящата работна сила“.
Кавано не е единственият, който вижда ефектите от използването на AI в производителността. Клара Шайх, ръководител на отдела за AI в Salesforce, заяви пред CNBC, че има работни места, които ще изчезнат поради разрушителното въздействие на технологията.
Дали новите технологии ще заменят работните места е „въпрос, който се задава през цялото време“, коментира тя, като посочва за пример създаването на инструменти за автоматизация в предприятията, селското стопанство и дигиталния сектор.
„Има подгрупа работни места, които ще изчезнат. Интернет унищожи много работни места. Но след това създаде нови, които през 1999 г. не можехме дори да си представим.“, допълва експертът.
Според нея, изкуственият интелект ще бъде положителна сила в света на труда, което ще доведе до създаването на нови работни места. Възможно е обаче да се променят длъжностните характеристики на хората.
„Повечето работни места няма да изчезнат, но всяко работно място ще изисква ново описание на работата.“
Миналата седмица, като част от годишното си събитие Dreamforce, Salesforce представи нова платформа за изкуствен интелект, наречена AgentForce.
Компаниите могат да я използват, за да изградят и персонализират свои собствени „агенти“ с изкуствен интелект – автономни дигитални работници, които могат да помагат в дейности като обслужване на клиенти и опростяване на задачи на служителите.
Някои компании дори активно изтъкват ползите от AI за намаляване на общите им нужди от персонал.
Например шведската финтех компания Klarna заяви миналия месец, че благодарение на изкуствения интелект е успяла да съкрати работната си сила от 5000 на 3800 души за година и след това да плаща повече на останалия персонал.
Пионерът на принципа „купувай сега, плащай по-късно“ заяви пред BBC, че смята да намали броя на служителите до 2000 души през следващата година чрез използването на AI в области като маркетинг и обслужване на клиенти.