Когато светът е в криза, хората започват да пазаруват импулсивно.

Това отдавна е доказано в социалните медии, но сега тенденцията е на път да бъде обърната.

Много американци, особено жени, които са създатели на съдържание в мрежите, се противопоставят на прекомерното потребление и се заричат да купуват по-малко - или дори нищо извън стоки първа необходимост, както и да не купуват повторно продукт, който притежават, докато не изтече срокът му на годност, съобщава CNN.

Кампаниите вече имат имена като No Buy 2025 Challenge и Project Pan.

Подобни тенденции отбелязаха възход през януари. Мнозина продължават или започват да живеят с ниски или никакви разходи в светлината на наскоро предложените икономически политики в новата администрация на Тръмп, въпреки че той се кандидатира за президент с обещанието за намаляване на цените.

„Когато спечеля, незабавно ще сваля цените, като започна от първия ден“, заяви републиканецът на пресконференция през август 2024 г., насочвайки се към избирателите, които са недоволни от високите цени в магазините.

Но много американци все още не се успокояват по отношение на икономиката, въпреки обещанията му.

Райли Маркъм от Централна Флорида, участва в инициативата „Не купувай 2025“ и не планира да се откаже от нея в нито един момент тази година. Нейното шестчленно семейство не спестява за нищо голямо. Вместо това се стремят да си позволят да плащат по-добре сметките, да пазаруват и да зареждат домакински стоки. По думите ѝ, с това предизвикателство спестяват около 100 долара седмично.

„Новата администрация е сериозната причина, поради която правя това, защото не искам да допринасяме за икономиката на Тръмп“, казва Маркъм. „Не мисля, че нещата ще се подобрят и се страхувам за бъдещето“.

Според данни на The Conference Board потребителското доверие е спаднало за втори пореден месец през януари, което отразява отношението на потребителите към настоящата икономика и към бъдещата, отразена в политиките на новата администрация.

Това означава, че американците все още се чувстват потиснати от инфлацията.

Цените на хранителните стоки отново се повишават. Яйцата, засегнати от агресивния щам на птичия грип, достигат рекордно високи цени. Цените на кафето също достигнаха нов връх, въпреки че Тръмп оттегли заплахата за 25% мито върху Колумбия. Цените на говеждото месо и портокаловия сок също се покачват.

През уикенда Белият дом наложи 25% мита за Мексико и Канада, и 10% за Китай.

За Маркъм предизвикателството да не купува през 2025 г. изключва също професионалния маникюр и ходенето на фризьор. Семейството ѝ не се храни често навън и не ходи на кино, освен ако няма специален повод, а вместо това използва безплатни ресурси като паркове и библиотеки. Казва, че „просто не може да си позволи“ импулсивни покупки.

Сабрина Пеър, жителка на Детройт, която очаква първото си дете, също участва в инициативата „Не купувай 2025“.

„Наистина е важно да се упражняваме да купуваме по-малко и да придобием навика да използваме това, което вече имаме, да намираме неща втора употреба, защото мисля, че нещата ще стават все по-скъпи“, казва тя.

Поколението Z и милениалите са по-настроени към марки, следващи свои ценности. Това, съчетано с икономическото безпокойство, създава още по-голям стремеж за премерено харчене.

Тенденциите се свързват с по-широкото недостатъчно потребление на основния начин на живот, което се появи като отговор на инфлуенсърите, предлагащи нов след нов продукт.

Ребека Соудън, на 27 години от Корона, Калифорния, казва, че невъзможността да контролира цените на продуктите и актуалните събития я е принудила да укроти личните си разходи.

Тази година тя иска да увеличи максимално пенсионния си фонд и да изплати кредита си за кола. През януари, заедно със страничната си работа по създаване на съдържание, е спестила 4272 долара, като е изпълнила обещанието си да не харчи.

През януари това е било по-лесно, защото сегашната администрация „подклажда огъня ми“, казва Соудън, и намалява желанието ѝ да допринася за компании, които според нея не съответстват на ценностите ѝ.

„Мисля, че спестявам, което е добре, защото злобата е голяма движеща сила“, допълва младата жена.

Фейшън Кил, която живее в Южна Флорида, казва, че е спестила 300 долара през януари. Нейната пестеливост включва прекратяване на импулсивното ходене до Dollar Tree, зареждане само на гланцове за устни и измиващи продукти за тяло и изключване на програмите „купи сега, плати по-късно“ като Klarna и Afterpay.

Предизвикателството я е насърчило да си намери хобита извън консумацията. „Излезте на слънце и се разходете - това ми помага да не пазарувам“, допълва тя.