От Polaroid до винил: Как Gen Z трансформира ретро технологиите
Тъй като музиката, комуникацията, развлеченията и работата са обединени в едни и същи устройства, младите поколения искат да се откъснат от „постоянното нахлуване на пасивна информация“, обясняват експерти
&format=webp)
Лондон Глорфийлд едва ли си спомня времето, когато смартфоните и екраните не бяха неизменна част от ежедневието на хората.
Той е само на пет години, когато iPhone излиза на пазара за първи път и споделя, че се чувствал като „залят от технологии“, докато пораствал.
Напоследък 23-годишният Глорфийлд обаче забелязва, че както той, така и приятелите му периодично изтриват приложения на социалните медии в телфоните си, в опит да получат повече контрол над времето, прекарано пред екрана.
„Бях залепен за екрана на телефона си прекалено дълго, общувайки с фенове, приятели и т.н. Това просто ме направи много, много нещастен.“, казва бившият изпълнител пред CNBC.
Това желание да се откъсне от мрежата - и осъзнаването, че не е единственият, който се чувства претоварен от технологиите, го вдъхновява да създаде Kickback, марка за ретро технологии, насочена към потребителите от Gen Z.
Базираната в Ню Йорк компания продава плейъри за компактдискове и грамофонни плочи, както и фотоапарати, високоговорители и касетофони.
„Открихме специфичен успех с продукти, които са чудесни за реално изключване от мрежата. Това е усещането, което моето поколение така и не успя да изпита.“, допълва младият предприемач пред CNBC.
Тенденцията е, че младите хора все повече се стремят да се изключат от мрежата. В своя доклад „Бъдещето на уелнес индустрията за 2025 г.“ Global Wellness Summit определи приемането на ретро и аналоговите технологии като една от доминиращите тенденции през 2025 г.
Бет Макгроърти, директор на изследванията в Global Wellness Institute, обяснява пред CNBC, че тази тенденция може да се дължи на желанието за обикновено тактилни преживявания, а не на носталгия.
„Мисля, че това е бунт срещу безформения, безтелесен, дигитален свят на екраните и глад за физически предмети и инструменти, които могат да се докосват.“, обяснява тя.
Тъй като музиката, комуникацията, развлеченията и работата са обединени в едни и същи устройства, които хората гледат по цял ден, Макгроърти смята, че младите поколения все повече искат да се откъснат от „това постоянно нахлуване на пасивна информация“.
„Когато погледнете статистиката на Gen Z и колко време са прекарали пред екраните, говорим на практика цял живот“.
От стартирането си миналата година Kickback е донесла приходи от над 500 000 долара. Глорфийлд предполага, че стартъпът се е възползвал от желанието на Gen Z да се противопостави на свръхконсолидирания свят, в който са израснали, като възприемат технологиите за еднократна употреба.
„Има нещо много хубаво в това да се разхождаш с фотоапарат и да имаш само него, за да правиш снимки, без да се изкушаваш да ровиш в телефона си или да приемаш служебни имейли“, обяснява той.
Адам Фуърст, който от 2015 г. управлява сайта за ретро технологии Retrospekt, казва, че макар високотехнологичните устройства да са улеснили живота, му, те също така са го направили „перфектен и стерилен“.
„Мисля, че преживяването е наистина важно за хората“, казва Фуърст, чийто сайт продава фотоапарати Polaroid, Game Boys и пишещи машини, наред с други продукти. „Колкото по-удобни стават нещата, толкова по-голямо значение има преживяването и толкова по-ценно става то, дори и да е неудобно.“
Годишните продажби на Retrospekt възлизат на 8 млн. долара, като повечето от клиентите са на възраст между 13 и 39 години.
Фуерст признава, че технологичният напредък несъмнено е направил света по-добър по много начини, но да живеем постоянно онлайн не е един от тях.
Допълва, че „работим срещу човешката си природа“, когато се лишаваме от възможността да държим и използваме устройства като фотоапарати и винилови плочи.
„Има нещо толкова значимо и специално в това да имаш физически предмет. Не мисля, че ние, хората, сме готови да се отървем от него. Тези неща имат толкова по-голяма стойност, колкото повече се отдалечаваме от тях.“