През 2020 г., когато светът затваря врати и прозорци заради пандемията, Шриея Мърти и Джой Тао решават да открехнат своите. Двете си поставят една амбициозна цел – да създадат приложение, което „събира хора на живо“, пише CNBC.

Парадоксално или не, именно в разгара на социалната дистанция се ражда Partiful – платформа за организиране на партита и събития, която пет години по-късно се използва от милиони потребители в САЩ.

Днес приложението е фаворит сред младежи между 20 и 30 години, а само от януари досега Partiful успява да привлече цели 2 милиона нови потребители, споделя пред CNBC Мърти.

Въпреки че компанията не разкрива официално броя на месечните си потребители, пазарните данни сочат, че през първото тримесечие на 2025 г. платформата е достигнала средно 500 хиляди активни потребители на месечна база – ръст от 400% на годишна база.

В сравнение Eventbrite има 4.4 милиона, но бележи едва 2% ръст, докато Punchbowl спада с около 2% до 85 хиляди. Evite обявява, че обслужва над 20 милиона месечни потребители.

Успехът на Partiful обаче не е случаен, защото приложението залага именно на забавен, неформален стил, адаптиран специално към естетиката и хумора на Gen Z.

Всички дизайни са дело на вътрешен екип, а комуникацията в социалните мрежи, която е директна и с чувство за самоирония, със сигурност привлича младите потребители.

След като Apple стартира своя услуга за организиране на събития по-рано тази година, екипът на Partiful пуска закачлива публикация в X, като се подиграва как технологичният гигант ги „копира“.

Да, този пазар със сигурност не е нещо ново, а конкуренцията е навсякъде, но всяко едно различно приложение се фокусира върху нещо различно. Например Evite работи с „freemium“ модел, а Eventbrite често се използва за по-големи публични събития. Partiful обаче се различава по това, че не просто ще покани приятелите ми на събитие, а ще създаде емоция, атмосфера и общност.

„Приятел ме покани на събитие без Partiful… чувствам се изгубен, объркан, неподготвен… все едно някой ми звъни по телефона без да ме предупреди“, пише потребителката Атина Кан в социалните мрежи, а коментарът ѝ събира хиляди реакции.

Създателките на Partiful не са типичните стартъп предприемачи. И Шрея, и Джой са възпитанички на Принстън, а след това работят в Palantir.

Двете обаче се срещат по-късно чрез общ приятел. Тао, която е и главен технологичен директор на компанията, работи в Meta, но напуска, защото иска да създава продукти, които са свързани с реалния живот на хората, а не да стимулира безкрайното скролване в социалните мрежи.

„Да карам хората да прекарват още повече време втренчени в телефона си, не ми носеше смисъл“, споделя тя.

Връзката между Тао и Мърти започва не с парти, а с разговор – почти като романтична среща, но с бизнес нюанс. Двете прекарват месеци в обсъждане на това какво означава да ръководиш стартъп и каква празнина могат да запълнят в интернет пространството.

Двете бързо стигат до извода, че интимните социални събития – като рождени дни, събирания по апартаменти и подобни – все още се организират хаотично чрез дълги текстови съобщения.

Това прави планирането неясно и досадно, особено когато не се знае кога са свободни хората.

„Ако не знаеш кога хората са на разположение, това е супер досадно“, обобщава Мърти.

Така двете предприемачки се хвърлят в дълбоки води и стартират платформата си в средата на локдауна през 2020 г.

Събитията на живо тогава са сведени до минимум, но екипът започва с най-фундаменталното – изгражда инфраструктурата на приложението около SMS, така че да бъде достъпно както за iOS, така и за Android потребители.

Днес екипът се състои от 25 души, а централният офис се намира в Бруклин. През 2023 и 2024 г. стартират мобилни приложения и за двете основни операционни системи, което превръща Partiful в една от най-достъпните платформи за планиране на събития от началото до края. Компанията вече е привлякла $20 млн. финансиране, начело с Andreessen Horowitz.

Една от най-обичаните черти на платформата е креативността и свободата, която дава на потребителите си. Приложението позволява създаването на покани със собствен дизайн – от пародийна обложка на албума *brat* на Чарли XCX в неоново зелено до парти с корица, на която Шрек носи слънчеви очила.

Поканите могат да бъдат декорирани с различни неща – например портрет на Марта Стюарт и Снуп Дог, а отговорите на поканените („yes“, „no“, „maybe“) се допълват от опцията „boop“, която изпраща случаен емотикон вместо съобщение.

Организаторите на събитие могат да изпращат групови текстови съобщения преди и след събитията, а вграден албум съхранява спомените от самото парти.

Макар платформата да е достъпна за всички, най-голям интерес има сред млади хора, тъкмо завършили университет, които се местят в нов град и започват нов живот далеч от познатата си социална среда.

„Започваш своя живот като възрастен и трябва да се справиш с въпроси като: Как се наема апартамент? Как се справям с нова работа? Как се преоткривам? А едновременно с това – да изградиш изцяло нов социален кръг“, казва Мърти.

За тези хора Partiful се превръща в част от социалната рутина. Над 60% от активните потребители проверяват приложението всяка седмица.

През 2024 г. Apple също се включва в играта със своята услуга Apple Invites, но тя изисква абонамент към iCloud, за да се създават събития. Въпреки конкуренцията, от Partiful са уверени: „Не сме видели потребители да ни напускат заради Apple Invites“, казва Мърти.

И докато Apple предлага достъп до голяма потребителска база чрез App Store, Partiful печели позиции – през 2024 г. е финалист за Apple App Store Award за културно въздействие и печели наградата “Най-добро приложение на годината” от Google Play.

Засега Partiful е напълно безплатно, а създателите му са напълно уверени в мисията си – да върнат истинското човешко общуване в ерата на онлайн връзките.