Хоум офисът уби летните петъци
Корпоративните лидери загърбват десетилетна традиция, а служителите никак не са доволни
Десетилетия наред летните петъци бяха корпоративна традиция, при която в най-горещото време от годината служителите напускаха офисите по обяд, за да стартират отрано уикенда.
Никол Хюстън, която работи като специалист по връзки с обществеността в нюйоркска комуникационна компания, напуска работа в петък около 13 ч. Тя използва следобеда, за да прекара време с кучето си Зелда и се разхожда, за да прочисти мислите си от натоварената седмица.
„В момента светът се развива толкова бързо, а новините ни заливат в непрестанен поток. Животът може да бъде смазващ“, казва тя пред Fortune. „Хубаво е да си поемеш дъх, да обмислиш седмицата и просто да имаш време за себе си.“
Но лежерното лятно предимство, което може да варира от няколко свободни часа до цял ден, вече се превръща в реликва от миналото.
През 2019 г. около 55% от анкетираните служители в САЩ са заявили, че ползват летните петъци, според доклад на Gartner, компания за проучвания и консултации. През 2023 г. едва 11% казват, че работните им места предлагат това предимство.
Летните петъци стават жертва основно на акцента върху производителността и стремежа на компаниите към по-високи печалби. Но според експерти по човешки ресурси и набиране на персонал, възходът на гъвкавите графици по време и след пандемията е това, което убива традицията.
При положение че повечето служители вече работят от вкъщи, компаниите нямат интерес да насърчават летния манталитет на „ранно напускане на офиса“.
„Все по-широкото разпространение на хибридната работа и гъвкавостта на условията от вкъщи накараха някои компании да премахнат или да намалят летните петъци“, обяснява пред Fortune Мае Мендоса, старши мениджър в компанията за набиране на персонал Robert Walters и допълва. „Те се аргументират така: „Предоставяме толкова гъвкавост на служителите си.“
Призрачни петъци
Докато някога дистанционния модел се ползваше от малък процент служители, пандемията принуди огромен брой служители с бели якички да работят от вкъщи. Въпреки че голям брой от тях сега отново са в офисите, тези промени в начина на живот имат трайна сила.
През 2019 г. само около 8% от служителите са работили изключително дистанционно. Този брой се е увеличил до 70% през 2020 г., според данни на Gallup, и днес все още остава значително по-висок, отколкото преди пандемията.
През май тази година около 27% от служителите са били в график на дистанционен модел. И докато през 2019 г. 32% от тях са били хибридни, сега този брой е около 53%.
Сред работещите на хибриден график, петък е най-популярният ден за работа от вкъщи. Около 33% са били в офиса в петък през 2023 г., в сравнение с 63% във вторник и сряда. Или както се казва в доклада на Gallup: „В петък офисът обикновено е призрачен град“.
Тъй като служителите не се виждат на живо, експертите казват, че желанието на ръководителите им да разрешат почивка именно в този ден е намаляло. Много шефове също така смятат, че служителите не дават всичко от себе си, когато работят от вкъщи.
През 2023 г. главният изпълнителен директор на Frontier Airlines заяви, че служителите стават „мързеливи“, когато работят от вкъщи. Стивън Шварцман от Blackstone пък допълни, че служителите от дистанция „не работят толкова усърдно“. Този манталитет вероятно е повлиял на решението на компаниите да не позволяват дори малко допълнителна почивка в петък.
Това подозрение от страна на висшето ръководство се отразява на подновената мания за продуктивност – още една причина, поради която някои работодатели премахват летните петъци. Дори когато Goldman Sachs зае твърда позиция и изискваше служителите да идват в офиса пет дни в седмицата, през 2023 г. банката премахна летните петъци.
„Работодателите все още смятат, че с хибридния модел хората имат по-голяма гъвкавост. Тогава защо трябва да правят летни петъци? А служителите се чувстват така: „Аз съм на работа 24 часа в денонощието и 7 дни в седмицата и бих искал официално да мога да си тръгна по-рано“, обяснява пред Fortune Лори Чембърлин, ръководител на решенията за набиране на персонал в LHH North America.
„Компаниите гледат повече на резултатите, продуктите и спазването на крайните срокове.“, допълва експертът.
Британското подразделение на консултантската компания PwC експериментира с гъвкави летни петъци през 2021 г. и въпреки че три четвърти от служителите й твърдят, че това предимство е подобрило благосъстоянието им, постепенно оттегли предложението си.
Това, което започна като половин почивен ден за 12 петъка през лятото, беше намалено на 8 през 2023 г., а сега служителите могат да ползват само шест летни петъка.
Причината?Очакванията, че по-строгата работна седмица ще повиши производителността.
„Работодателите разсъждават така: „Вие вече работите от вкъщи в понеделник и петък. Не получавам нивото на производителност, което искам. Защо да намалявам графика още повече, а след това да виждам още по-малко продукция?“, допълва Чембърлин.
PwC не е единствената компания, която се стреми да намери начини за повишаване на производителността. Това е в унисон с пазара, който става все по-труден за работодателите да реализират печалби, смятат експертите.
Мъдростта на летните петъци
Не всяка компания обаче загърбва традицията.
IBM, KPMG, Pfizer и Estée Lauder все още предлагат на служителите си облекчен график в края на седмицата. В KPMG смятат, че това е възможност те да прекарат ценно време с приятелите и семейството си.
Експертите обаче не очакват завръщането на летните петъци. Компаниите, които е най-вероятно да използват тази привилегия, вече предлагат на служителите хибридни варианти.
Облекчаването на стреса може също така да подобри желанието за работа – около 66% от служителите с летни петъци казват, че това увеличава производителността им, според проучване на Monster от 2023 г.
„Летните петъци засилват задържането и привличането на служители, подобряват морала и ангажираността и намаляват прегарянето“, казва Мендоса. „Освен това е от полза за положителния имидж на компанията да има баланс между професионалния и личния живот.
Джосая Чеймбърс, изпълнителен директор на PR агенция в Ню Йорк, в която има летни петъци, разказва пред Fortune, че затваря лаптопа си в 15 ч. и прекарва това допълнително свободно време навън и в опознаване на нови ресторанти в Бруклин – нещо, което е по-трудно да прави по редовния си график.
„Много по-подготвен съм да дойда в понеделник и не се чувствам така, сякаш ще вляза в следващата седмица уморен“, казва той. „Това определено допринася да се чувствам по-малко изтощен и е нещо, което очаквам с нетърпение“.