Испанците не успяха да изгонят туристите. Нещо повече – увеличиха броя им
Броят на пристигналите чужденци в Испания е нараснал това лято, като през август те са били около 10,9 милиона – 7% увеличение на годишна база
На 6 юли хиляди протестиращи преминаха по улиците на Барселона с лозунг: „Туристите да си ходят у дома!“
Месец по-късно Съветът по туризъм на Испания изпрати електронно писмо с различно послание: „Испания: лятото, което ще искате да повтаряте всяка година... Нямаме търпение да ви видим!“
Туристите, които попаднаха под кръстосания огън на протеста в Барселона през юли, може би няма да са склонни да се върнат.
Но данните показват, че други не са се изплашили от водните оръжия на местните жители, пише CNBC.
По данни на Националния статистически институт на Испания през това лято броят на пристигналите чужденци продължава да нараства, като през август те са били около 10,9 милиона – 7% увеличение на годишна база.
Трите най-популярни дестинации са същите, в които протестиращите организираха шествия тази година.
Около 2,4 млн. чуждестранни туристи са посетили Балеарските острови – дом на Майорка, през август, което представлява 4% скок спрямо същия период на 2023 г. Други 2,3 млн. са отишли в Каталуния – където се намира Барселона, което е с 6% повече в сравнение с 2023 г. Около 1,6 млн. души са посетили Андалусия, което е с 9% повече от миналата година.
Проучване, публикувано от туристическия борд на Майорка, показва, че 89% от американските туристи са заявили, че или не знаят, или не се интересуват от протестите тази година, според сайта за туристически новини Skift. От тези, които са знаели за демонстрациите, близо 70% са заявили, че те не са оказали „никакво влияние“ върху намеренията им за пътуване, съобщава Skift.
Резервациите се възстановяват
Повечето посетители на Испания са европейски граждни.
Въпреки това Booking, най-голямата онлайн туристическа платформа в Европа по пазарен дял, заяви пред CNBC, че не се отчитат значими промени в резервациите за Майорка или Барселона след протестите.
Но RateGain, софтуерна компания, обработваща данни за трансакции и проекти в туристическата индустрия, заяви, че има „забележимо въздействие“ върху търсенията и резервациите за Барселона след протеста на 6 юли.
Ефектът обаче е бил краткотраен.
„Наблюдавахме 23% спад в хотелските резервации в рамките на 7 до 10 дни след събитието, заедно с 35% спад в активността при търсене“, коментира представител на компанията пред CNBC и допълни: в рамките на шест седмици „резервациите се възстановиха“.
Това не е краят
Протестът в Барселона на 6 юли „не е краят на всичко“, заяви Даниел Пардо Ривакоба, член на Асамблеята на кварталите за развитие на туризма – организацията, зад протеста.
Протестът е по-скоро стъпка към по-големите цели на организацията – публикуван списък с 13 искания, които призовават властите в Барселона да отменят плановете за разширяване на летището, да намалят броя на круизните терминали в близост до града, да ограничат пазара на краткосрочни наеми и да прекратят финансираното с данъци популяризиране на туризма в града.
Общинският съвет на Барселона не е отговорил пряко на протеста от 6 юли, казва Ривакоба пред CNBC, но оттогава той е обявил нови мерки за справяне със свръхтуризма, включително 135-страничната „Правителствена мярка за управление на туризма 2024-2027 г.“, публикувана на 17 септември. Мярката очертава 55 действия, които да помогнат за по-добър баланс между туристите и жителите.
Говорител на местните власти в Барселона заяви пред CNBC, че управлението на туризма е един от основните приоритети, тъй като градът „достига границата със 17 милиона посетители годишно“.
„Туризмът е от стратегическо значение за икономиката на града, така че той представлява 14% от БВП. Мярката за успех на туризма в Барселона не може да се съсредоточи върху обема на посетителите, а по-скоро върху управлението на потока от хора, така че да не се надхвърля социалната и екологичната граница.“
Управлението на потоците от посетители е стратегия, която бързо набира популярност като начин за намаляване на свръхтуризма – от използването на сензори и инструменти за наблюдение на мобилни телефони до предоставянето на данни за тълпата в реално време.
Това не е достатъчно за организацията на Ривакоба, която се застъпва за намаляване на броя на туристите, казва той.
Във връзка с неотдавнашното решение на градския съвет да увеличи туристическата такса за нощувка с 4 евро, Ривакоба заяви, че „това в никакъв случай няма да бъде мярка за намаляване на туризма, а за събиране на повече пари“.
Според данните му, на 6 юли са протестирали над 15 000 души, въпреки че местните медии съобщават, че броят им е бил около 3 000.
Той допълва, че медийното отразяване на свръхтуризма се е променило.
„До неотдавна бяхме направо игнорирани, но по време на и след марша през юли, получаваме както съчувствие, така и солидарност от местни и международни журналисти. Това доказва, че по някакъв начин печелим битката.“
Кой води в битката
Асамблеята на кварталите за деградация на туризма на своя уебсайт заявява, че местните жители ще бъдат най-голямата сила за решаване на проблемите с масовия туризъм в Барселона.
Все повече територии се мобилизират и „работят за големи мобилизации, срещи на нашите организации и общи стратегии“, допълват от организацията.
Що се отнася до това дали ще има още протести: „Да, разбира се“, казва Ривакоба.
Главният изпълнителен директор на Booking Holdings Глен Фогел изрази мнението си за протестите, като заяви пред CNBC на 6 септември, че те „не са най-ефективният начин“ за справяне със свръхтуризма и дори могат да имат „погрешен ефект“.
Според него облекчаването на свръхтуризма „наистина е отговорност на правителствата“, но решаването му ще изисква сътрудничество между правителствата, пътуващите, местните жители и туристически компании.