Този месец UBS покани Роджър Федерер, Бил Акман и ръководителя на производителя на ваксината срещу Covid-19 Moderna на серия от мотивационни беседи пред 250-те най-висши частни банкери на швейцарския кредитор.

Събитието, което се проведе във футуристичния конферентен център Circle в Цюрих, беше организирано от Икбал Хан, 48-годишен ръководител на отдел "Управление на благосъстоянието" в UBS, за да сплоти колектива след труден за бизнеса период, съобщава FT.

Тенис звездата Федерер сподели опита си за справяне с напрежението по време на изтощителните битки на корта.

Стефан Бансел, който ръководи революционната ваксина mRNA на Moderna, посъветва делегатите винаги да се фокусират върху малките детайли.

Инвеститорът-активист Акман, който е клиент на банката от 20 години, пък покани Федерер на тенис мач на покрива на компанията си Pershing Square, преди да заяви, че поглъщането на Credit Suisse може да бъде сделката на века в банковия сектор.

"Основното послание на ръководството беше да се върнем към фундаментите", сподели един от присъстващите.

"На масата има един милиард долара - просто трябва да се свържем с клиентите и да получим повече приходи", допълни той.

Точно една година след като UBS спаси някогашния си конкурент Credit Suisse, успехът на най-значимото банково сливане след световната финансова криза сега зависи от това дали Хан ще успее да даде нов тласък на бизнеса.

През последните 12 месеца UBS привлича все по-взискателни акционери, като инвеститорите се надяват, че това ще допринесе за повишаване оценката на банката. Новата тригодишна стратегия има за цел да постигне това.

"UBS продължава да бъде разглеждана и оценявана като традиционна европейска банка, въпреки че е най-големият глобален мениджър на богатство и получава около 60% от приходите си от управление на богатство и активи", заяви за Financial Times партньорът в Cevian Capital Густав Мос.

Миналата година активистът закупи акции на UBS на стойност 1,2 млрд. евро в очакване оценката на банката да се удвои.

Резултатите на Хан през следващите три години ще имат огромно значение за шансовете му да спечели вътрешната битка за заместник на главния изпълнителен директор Серджо Ермоти, когато той се оттегли след приключване на интеграцията на Credit Suisse.

"Пред него стои огромна работа за вършене и няма гаранция, че ще успее", комнтира Йохан Шолц, банков анализатор в Morningstar. "Ако успее да се справи, това ще бъде огромно постижение за него."

Вътрешен служител на UBS описва задачата на Хан като "тригодишно интервю за работа".

Основните му приоритети са да запази и да си върне клиентите, предпазливи за интеграцията с Credit Suisse; да защити доминиращата си позиция в световен мащаб, тъй като съперниците се опитват да привлекат консултанти и клиенти; и да стимулира дейността си в САЩ, за да може да се конкурира с много по-големите конкуренти на Уолстрийт.

Предизвикателствата, пред които са изправени Хан и поверената му банка бяха ясно очертани миналия месец с публикуването на годишните резултати.

През последното тримесечие бизнесът генерира печалба в размер на 381 млн. долара, което е с 64% по-малко в сравнение със същия период миналата година, тъй като разходите за интеграция се увеличиха.

Проблемите бяха особено изострени в Северна и Южна Америка, където печалбата спадна до 102 млн. долара през последните три месеца, в сравнение с 375 млн. долара година по-рано и 471 млн. долара за същия период на 2021 г.

Като част от тригодишната си стратегия Серджо Ермоти цели да увеличи инвестираните активи за управление от 3,8 трлн. долара до над 5 трлн. долара до 2028 г. За да постигне тази цел, бизнесът се стреми да привлече 100 млрд. долара нетни нови активи годишно до 2025 г., като се опитва да си върне клиентите, напуснали Credit Suisse през последните бурни години.

Но анализаторите считат тази цел за консервативна. UBS я обосновава, посочвайки очакваните отливи през следващите години, тъй като преоценява продукти, които преди това са били предлагани по-щедро от Credit Suisse, за да ги направи по-печеливши.

Освен това тя е готова да загуби някои бивши клиенти на Credit Suisse, които са прекалено зависими от заеми от банката, без да плащат достатъчно за продукти и услуги.

"Твърде много взаимоотношения с клиенти са основани на отделни продукти и невинаги са оценени правилно", заяви Ермоти на събитие на Morgan Stanley миналата седмица.

"Така че трябва или да накараме тези клиенти да правят повече бизнес с нас или да приемем, че може би някои активи ще отидат другаде. За мен всичко е въпрос на качество."

След като тази стратегия за продажби се наложи, UBS очаква да привлече 200 млрд. долара нетни нови активи годишно до 2028 г., което е повече от 132 млрд. долара, привлечени през миналата година, и 89 млрд. долара предишната година.

Поглъщането на Credit Suisse затвърди позицията на UBS като най-големия управител на активи извън Северна Америка, допълва FT. Но докато сделката е дала тласък на UBS в Европа, Близкия изток и Азия – като е увеличила активите с поне 50% и е допринесла за десетилетен растеж, според Ермоти, поглъщането не е допринесло за амбициите на UBS в САЩ.

През 2016 г. Credit Suisse се отказа от северноамериканския пазар. С днешна дата, разширяването на бизнеса в САЩ е ключов приоритет за Хан. На американския континент се падат около половината от инвестираните активи на UBS и почти две трети от консултантите ѝ.

Въпреки това на пазара в САЩ UBS е далеч зад лидера в бранша Morgan Stanley и изостава от конкурентите си от Уолстрийт Bank of America и JPMorgan.

През последното тримесечие на 2023 г. бизнесът на UBS в Северна и Южна Америка генерира само 4 долара печалба на всеки 100 долара приходи. Очаква се този показател да се повиши до 10-15 долара едва през 2027 г., което е около половината от маржовете на печалба на големите ѝ конкуренти в САЩ.

Според източници, участващи в плановете на UBS за бизнеса ѝ в САЩ, банката се стреми да повтори ходовете на Morgan Stanley през последните години.

Сред тях са увеличаване на приходите от финансови консултанти, отпускане на повече заеми на клиенти и насочване към изключително богати клиенти, които тя е специализирана да обслужва извън Северна Америка.

Решението за привличане на ветераните от Morgan Stanley Келехер като председател и Наурин Хасан като ръководител на бизнеса в Северна и Южна Америка не е случайно. Надеждата е, че клиентите на UBS ще купуват повече продукти, при които комисионите, плащани на финансовите консултанти, са по-ниски - като например ипотечните кредити, което ще позволи да увеличи маржовете си на печалба.

"UBS вече е един от лидерите на атрактивния пазар в САЩ и има редица лостове, които могат и трябва да бъдат задействани, за да се повиши значително рентабилността ѝ там", допълват анализатори.

В по-дългосрочен план, единственият начин UBS да отправи сериозно предизвикателство към господството на Morgan Stanley в САЩ е чрез закупуване на местни предприятия с цел увеличаване на мащаба. Такива сделки обаче биха се осъществили едва след приключване на интеграцията на Credit Suisse.

Източници, запознати с плановете на Хан, заявиха, че той гледа на американския пазар със седемгодишен хоризонт. Първите три-четири години ще бъдат посветени на подобряване на текущия бизнес, а вторият период ще е за изграждане на по-голям мащаб, евентуално чрез едно или две придобивания.

"Morgan Stanley направи убийствена сделка със Smith Barney и добави към нея Solium, ETrade и Eaton Vance, което им дава много повече продукти, които да продават на клиентите си", заяви Филипо Алоати, ръководител на отдела за финансови кредити във Federated Hermes, който инвестира в облигации на UBS. "Много е трудно да се конкурираш с това", допълва той.