Nasdaq регистрира най-лошото си седмично представяне от 2022 г.
Гигантите от т. нар. Великолепна седморка са загубили общо 950 милиарда долара пазарна капитализация през изминалата седмица
За финансовите пазари седмицата премина под въздействието на рязкото покачване на напрежението в Близкия изток и продължаващата несигурност за началото на спада на лихвените проценти от големите централни банки, въпреки че ЕЦБ отправя все по-категорични послания за намаление през юни.
И въпреки че Израел и Иран изглежда се опитват да успокоят напрежението след размяната на военни удари през последните дни, пазарите изглежда не разбират посланието, отбелязва The Wall Street Journal.
Последните събития доведоха до кратък скок в цените на петрола, разтърсвайки инвеститорите преди звънеца в петък сутринта на Нюйоркската фондова борса. Това добави импулс към отдръпването на S&P 500 и Nasdaq Composite, като и двата индекса отчитат най-дългата серия от загуби от над година.
Технологичният Nasdaq натрупа 5,5% седмичен спад, най-лошото му подобно представяне от 2022 г. S&P 500 падна с 3,1% за седмицата, а Dow Jones Industrial Average изтръгна малка печалба.
Европейските пазари също закриха петъчната търговска сесия предимно със спад, като общоевропейският Stoxx 600 регистрира спад от 0,1%. След силното начало на годината индексът се е насочил към първата си месечна загуба от октомври. Най-сериозни са загубите на компаниите от технологичния сектор и търговията на дребно, чиито акции спадат съответно с 1,7 и с 0,6%.
Американските индекси Nasdaq и S&P 500 се понижават през всяка от седмиците от началото на април, тъй като по-силната от очакваното американска икономика стимулира инфлацията и разбърква прогнозите на Уолстрийт за намаляване на лихвените проценти от Федералния резерв. Тези променящи се очаквания удрят спекулативните технологични акции, ориентирани към изкуствения интелект, които предизвикаха рали на пазара през последните месеци, обобщава WSJ.
Разпененият пазар на петрол добави още една високорискова променлива към перспективите на инвеститорите. След като Израел атакува район недалеч от иранска въздушна база и ядрени съоръжения, референтните глобални цени на суровия петрол бързо скочиха от по-малко от 87 долара за барел до почти $91.
Трейдърите на черното злато се оттеглиха почти толкова бързо, когато се появиха съобщения, че израелските удари изглеждат малки по обхват. Фючърсите на суровия Брент затвориха в петък с ръст от 0,2% до 87,29 долара за барел. Все пак това беше достатъчно, за да даде тласък от 1,1% на енергийния сектор на S&P 500 – единственият напреднал този месец.
На този фон президентът на Федералния резерв на Чикаго Остан Гулсби каза на конференция в петък, че „напредъкът по отношение на инфлацията е в застой“. Доходността на 10-годишните съкровищни облигации, която има тенденция да се покачва и пада заедно с очакванията за лихвените проценти на инвеститорите, се установи малко по-ниско - на 4,613%.
Увеличаването на доходността през последните седмици превърна технологичните акции, големите печеливши през предходните месеци, в големи губещи.
Гигантите от т. нар. Великолепна седморка са загубили общо 950 милиарда долара пазарна капитализация тази седмица, според данни на Dow Jones, най-голямата им седмична загуба в историята.
Nvidia се срина с 10%, а други любимци на AI ентусиастите, включително Intel, Qualcomm и Advanced Micro Devices, също се подхлъзнаха надолу.
Тези компании притиснаха основните индекси в петък, като технологичният Nasdaq падна с 2,1%. S&P 500 се понижи с 0,9%. Подпомогнат от финансовите компании и сектора на потребителските стоки, Dow се покачи с 0,6%, или 211 пункта.
American Express беше най-добре представилата се компания в индекса на сините чипове, покачвайки се с 6,2%, след като отчете по-добри от очакваните печалби и ускоряване на регистрациите на нови карти. Като знак, че американците продължават да пазаруват свободно, притежателите на карти в САЩ също така са увеличили разходите спрямо година по-рано.
UnitedHealth Group се покачи с 1,6%, завършвайки седмицата с ръст от 14%, след като печалбите ѝ надминаха очакванията на Уолстрийт.
Ето и останалите акции, чиято динамика се отличи през изминалата седмица:
Акциите на Tesla загубиха 2,7% в понеделник след като стана ясно, че производителят на електрически превозни средства планира да съкрати над 10% от персонала си в световен мащаб.
Главният изпълнителен директор Илон Мъск информира служителите за планираните съкращения, посочвайки необходимостта от намаляване на разходите и увеличаване на производителността. Двама топ мениджъри също казаха в понеделник, че напускат компанията.
Tesla се бори със забавяне на търсенето на електрически превозни средства и свиващи се маржове на печалба. По-рано този месец автомобилният производител отчете първия си годишен спад на тримесечните доставки от 2020 г. насам.
Акциите на Apple загубиха 2,2% в понеделник след като Samsung я изпревари като най-добър доставчик на смартфони през последното тримесечие, според предварително проучване на International Data Corp. Глобалните доставки на iPhone са паднали с 9,6% на годишна база през първото тримесечие.
Пазарните дялове както на Apple, така и на Samsung намаляват, тъй като китайските конкуренти заграбват по-големи парчета от пая на смартфоните.
Samsung Electronics възвърна статута си на продавач номер едно на смартфони в световен мащаб, след като Apple изпревари Samsung през четвъртото тримесечие на 2023 г. Краткотрайното издигане на Apple до челното място беше подпомогнато от нарастващата популярност на първокласни устройства и агресивните оферти, посочва WSJ.
Акциите на Netflix паднаха с 9,1% в петък, след като лошите новини за текущото тримесечие засенчиха добрите данни в последния отчет за приходите и печалбите на стрийминг гиганта.
Netflix обяви в четвъртък, че репресията срещу споделянето на пароли е довела до милиони нови клиенти през наскоро приключилото първо тримесечие. Платформата е добавила 9,33 милиона абонати, което е най-силното увеличение на клиентите през първо годишно тримесечие след пандемията.
Прогнозите на компанията за приходите през настоящия фискален период обаче не бяха толкова слънчеви, колкото очакваха анализаторите, точно когато Netflix се стреми да измести фокуса на инвеститорите от ръста на абонатите към ръста на приходите. Компанията обяви също, че вече няма да отчита данни за броя на абонатите от следващата година.