Въпреки мощната си пазарна капитализация Nvidia остава малко известна марка
Макар и за кратко, производителят на чипове стана най-ценната публично търгувана компания в САЩ, изпреварвайки Apple и Microsoft. Nvidia обаче не попада в списъка на най-известните марки на Interbrand, докато останалите 4 технологични гиганта са на върха
Apple, Microsoft, Amazon и Google са четирите водещи световни марки в края на 2023 г., според консултантската организация Interbrand. Те също така са четири от петте най-ценни компании в света.
Другaта е Nvidia, която през изминалата седмица за кратко изпревари Microsoft и стана най-голямата компания в света по пазарна капитализация, достигайки 3,3 трилиона долара преди двудневното си понижение.
Въпреки сегашната си оценка от 3,1 трилиона долара Nvidia дори не влиза в топ 100 на най-емблематичните имена в последния списък на Interbrand, в който попадат компании като McDonald's, Starbucks, Disney и Netflix.
Под номер 100 в списъка на Interbrand за 2023 г. е японският производител на фотоапарати Canon, а нидерландският пивовар Heineken е под номер 99.
Историческото покачване на оценката на производителят на чипове, чиито акции са нараснали почти 9 пъти от края на 2022 г., се дължи почти изцяло на търсенето на неговите графични процесори (GPU), които са в основата на бума на генеративния изкуствен интелект - и, по-общо, на шума около AI.
Nvidia има над 80% дял от пазара за чипове, използвани за обучение и внедряване на AI софтуер като ChatGPT. Няколко огромни технологични компании са основните купувачи на нейните продукти.
Скоростта на възхода на Nvidia и относителната липса на контакт с потребителите по пътя се комбинират, за да поставят разпознаваемостта на 31-годишната марка на Main Street далеч зад нейната привлекателност на Wall Street.
„Като продуктова компания, наскоро излязла на глобална сцена, Nvidia не е имала време, нито е отделила ресурси за укрепване на бранда си, за да защити бъдещите си приходи“, коментира пред CNBC Грег Силвърман, мениджър в Interbrand. Рискът за Nvidia е, че „слабата сила на марката ѝ може да ограничи това колко ценна ще бъде, въпреки височините на пазарната ѝ капитализация“, добавя Силвърман.
Годишният ръст на приходите на Nvidia надхвърля 200% през всяко от последните три тримесечия. За фискалната 2025 г. се очаква приходите ѝ почти да се удвоят спрямо предходната година до над 120 милиарда долара, според LSEG.
Графичните процесори за центровете за данни на компанията, които представляват 85% от продажбите през последното тримесечие, са инсталирани в масивни съоръжения и обикновено изискват екип от скъпоплатени експерти в областта на данните и суперкомпютрите, за да ги конфигурират за ефективно създаване на AI софтуер.
За разлика от това, Apple, която се класира под номер 1 в списъка на Interbrand, прави по-голямата част от парите си, като продава iPhone и други устройства на потребители по целия свят. Вторият в списъка – Microsoft - е гигант в корпоративните продажби, но е повсеместно известна със своя Windows и Office софтуер. Amazon, на трето място, се стреми да бъде магазин за всичко за потребителите, а номер 4 - Google - е масово възприеман за вход към интернет.
В топ 10 в списъка на Interbrand са още южнокорейският електронен гигант Samsung, три автомобилни компании (Toyota, Mercedes-Benz и BMW), Coca Cola и Nike.
По-надолу в списъка, под номер 24, е съперникът на Nvidia Intel, който е най-известен с превръщането на процесора в сърцето на лаптопите и компютрите, както и с дългогодишната си рекламна кампания „Intel Inside“. Hewlett Packard Enterprise попада в списъка под номер 91.
Все пак конкурентно проучване показва, че стойността на марката на Nvidia догонва тази на нейните колеги.
В класация на 100-те най-ценни глобални марки, публикувана този месец от Kantar BrandZ, Nvidia се класира на шеста позиция, изкачвайки се с 18 места спрямо предишното проучване на организацията. Общата оценка на марката скача със 178% за една година до около 202 милиарда долара. Kantar анкетира корпоративни клиенти, за да оцени марките, които основно продават на други компании, излизайки с обща оценка на стойността на марката.
„Nvidia е толкова значима за B2B клиентите, колкото Apple за потребителя, който купува iPad или Mac“, казва пред CNBC Марк Гловски, старши бранд стратег в Kantar.
И докато Nvidia може да не е име, познато на вашите родители - или вашите деца – името ѝ е познато в определен ъгъл на потребителския свят. Просто попитайте вашия приятел – геймър.
Когато Nvidia е основана през 1991 г., основният фокус на компанията е проектирането на чипове, които водят до огромно разширяване на 3D игрите.
Години наред Nvidia и нейната марка GeForce и зелено лого бяха добре познати на хората, които настройват компютрите си, за да стартират най-модерните игри.
Nvidia предоставя чиповете за конзолата Nintendo Switch, чиито доставки по целия свят надхвърлят 140 милиона броя.
Nintendo твърди, че вътрешните продажби на Splatoon 3 са достигнали рекорд през първите три дни на играта. която се оказва хит в Япония и помага за запазването на инерцията на остарялата конзола Switch.
За разлика от Intel, Nvidia никога не поставя името си пред потребителите с ярки рекламни кампании. Игрите пък вече са просто приятен страничен бизнес за производителя на чипове. За последното тримесечие той отчете 2,6 милиарда долара приходи от този сегмент, или 10% от общите продажби, нараствайки с 18% през годината.
Когато става въпрос за най-важните продукти на Nvidia, компаниите и институциите, които се борят за нейните AI чипове, трябва да преминат през обширен процес на офериране и продажба, често чрез компания за компютърно оборудване, като Dell или HPE.
Тези доставчици продават цялостни системи, включително памет, централен процесор и други части. Дори експертите, които искат да обучават AI модели, е по-вероятно да стигнат до Nvidia чрез облачен доставчик, отколкото да изграждат свои собствени сървърни клъстери.
Все пак разпознаваемостта на бранда Nvidia бързо нараства. Сред инвеститорите на дребно Nvidia се очертава като най-разпространената акция, според данни, събрани и публикувани миналия месец от Vanda Research.
И въпреки че името на компанията не влиза в топ 100 на Interbrand за 2023 г., данните показват, че разпознаваемостта на марката ѝ се е увеличила четирикратно през последните 12 месеца. Това, казва Силвърман, ще се отрази на класирането ѝ в следващото проучване.